3.1

Äntligen söndag!

Fastighetsmäklaren Julien Vercel misstänks för morden på sin hustru och hennes älskare. Han är dock oskyldig och flyr undan polisen. Tillsammans med sin sekreterare Barbara, som är förälskad i honom, inleder de en jakt på mördaren.

Originaltitel Vivement dimanche!
Alternativ titel Confidentially Yours
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Jean Aurel, Suzanne Schiffman
Genre Komedi, Kriminalare, Mysterium, Thriller, 80-tal
Skådespelare Jean-Louis Trintignant, Fanny Ardant, Jean-Pierre Kalfon, Philippe Laudenbach, Philippe Morier-Genoud, Xavier Saint-Macary, Jean-Louis Richard, Caroline Sihol

HerrNenne
2020-02-23
Okej, men för mig är utredningen det viktigaste i de här filmerna och den här var en besvikelse, tråkig.
JohnTron
2020-01-31
Om man ser det här som en Hitchcock-pastisch så är det riktigt bra; om man ser det som en film i mängden så är det inte lika bra. 4-
Andravåningen
2019-01-11
En film som visar Fanny Ardant i alla möjliga vinklar när hon går runt och spionerar och spelar teater i olika eleganta kläder och frisyrer. Fullkomligt briljant idé och en sådan film kan omöjligen bli för lång.
celec
2017-04-15
Bra skådespel men tyvärr håller inte manuset hela vägen. Framförallt beror det på vissa logiska luckor.
goeran
2015-07-15
François Truffauts Äntligen söndag! (Vivement dimanche!) från 1983 är en lättsam och roande kriminalfilm snyggt filmad i svartvitt; med lite film noir-känsla. Jean-Louis Trintignant och Fanny Ardant är bra i huvudrollerna med ett extraplus för Fanny Ardant (hon höjer filmen ett extra snäpp). Men som andra påpekat är manuset lite svagt.
precineadd
2014-07-01
alldeles för lång. annars en trevlig återkomst för frasse efter ett par sämre filmer - väldigt snopet och vemodigt att detta blev hans sista, han ville göra fem filmer till och man känner verkligen att han var i språnget här. otillfredsställande.
Djason
2013-06-17
En film som det oftast händer något och då blir det sällan tråkigt.
Pernillla
2013-01-07
En stark trea, på gränsen till en fyra.
hsimpson
2012-03-22
Mycket bra! Skön historia, lysande foto, överlag välspelad. Kanske lite väl tillrättalagd ibland, men inte så att det stör överdrivet mycket. Kanske blir till att se något mer av Truffaut ändå.
Tonti
2012-03-02
En riktigt välsnidad genrepastisch som känns som ett värdigt avslut för käre François. Almendros svartvita foto är dessutom lysande.