3.5

Äppelkriget

En storkapitalist kommer med sina hejdukar till Skåne från Schweiz med avsikten att göra den lilla byn Änglamark till ett gigantiskt fritidsområde.

Originaltitel Äppelkriget
Regissör Tage Danielsson
Manus Hans Alfredson, Tage Danielsson
Genre Komedi, 70-tal
Skådespelare Hans Alfredson, Max von Sydow, Birgitta Andersson, Yvonne Lombard, Monica Zetterlund, Gus Dahlström, Tage Danielsson, Martin Ljung, Ingvar Ottoson, Nils Ahlrot, Tomas Alfredson, Carl-Uno Sjöblom, Gunnar Svensson, Gösta Ekman, Per Grundén, Per Waldvik

Murvel48
2020-01-03
Utdaterat nonsens i klass med Lasse Åbergs filmer.
Ful_fisk
2018-11-01
Lysande i sin värme, humor, samhällskritik och magiska överton. En utomordentligt härlig film att se på, med massor av kreativa idéer och påhitt. Budskapet är odödligt, men det är det övernaturliga som gör filmen riktigt unik. Nära femman!
Raimo_1985
2018-10-30
Helt otroligt roligt. Detta är absolut bästa Hasse & Tage (men det är ju visst Tage som regisserat)-filmen jag sett i hela mitt liv. Jag hade så jäkla kul! Låtsas-tyskan, persongalleriet, jätten, Gösta Ekman, Evert Taube, Skåne!
Illville
2018-10-26
Lika delar briljans och fantastisk humor som sega scener och lite larv. Ojämnt, men säkert nyskapande 1971.
2017-11-28
Skum film, ska det vara en saga eller fantasy, hur som helst nej!!
2017-10-21
tänkvärd
martineden
2017-09-28
[rek. 4] Oj oj oj...den här filmen såg jag nu för första gången på många år och jag överraskas av att det är en helt annan film än vad jag minns! Filmen känns i stilen som magisk realism och har hämtat mycket från sagornas värld. En av filmens konflikter är mötet mellan saga, magi och verklighetens kapitalistiska imperialism. Färgstarka karaktärer och många fint uppbyggda samt utförda scener. Danielsson är i sitt esse och filmen är typiskt svensk på ett bra sätt! Taubes musik är ju också en tillgång! Ett svenskt mästerverk!!! 5.
Mortiis
2017-08-19
Höjning till fyra efter omtitt. Härlig satir och ett mycket vackert filmhantverk
emilstjernholm
2016-05-20
Ganska ojämn men jag köper dess popularitet. I sina bästa stunder lysande underhållning. Inledningen är strålande och likaså enstaka scener, som exempelvis den med de tre bröderna och i synnerhet Martin Ljung. Andra delar av filmen andas för mycket Lundaspex för min smak.
StureStenhög
2016-04-23
Det här var verkligen fruktansvärt. Det känns närmast som ett riktigt uselt studentspex, och humorn är så tramsig att jag skäms å alla inblandades vägnar. Varje gång retard-brorsan dyker upp i bild tappar jag helt tron på mänskligheten. Som om inte det vore nog så har filmen också ett väldigt underligt antidemokratiskt budskap. Här har vi tre karaktärer som i sann paternalistisk anda underkänner sina medmänniskors förmåga att ta egna beslut, och tar sig rätten att sätta sig över folkviljan och sabotera beslutsprocessen. Detta förväntas vi som publik sitta och applådera. Kanske säger en del om Sverige på 70-talet