2.7

Äppelleken

John är läkare på en förlossningsavdelning. Dit kommer den unga barnmorskan Anna Simová, och de två blir förälskade i varandra. Deras förhållande kompliceras av att läkaren också har en gift kvinna som älskarinna. När Anna blivit gravid, söker John åter kontakt med henne, men hon tycks då ha vuxit ifrån honom.

Originaltitel Hra o jablko
Alternativ titel The Apple Game
Regissör Vera Chytilová
Manus Vera Chytilová, Kristina Vlachová
Genre Drama, Komedi, 70-tal
Skådespelare Dagmar Bláhová, Jirí Menzel, Jirí Kodet

JD
2015-10-26
En varken särskilt snygg eller vidare sympatisk man som av någon dunkel anledning tycks attrahera vackra livsbejakande kvinnor. Visserligen är filmen en uppgörelse med mannen ifråga, men det känns ändå idag ganska daterat. Visst intresse dock som tidsbild från andra sidan järnridån.
Sznax
2013-10-13
Här finns små andetag av tjeckiska nya vågen och tillsammans med två bra skådespelare så blir filmen ganska okej. Annars lite väl mycket ingenting. Betyg 5.1
Tonti
2013-10-13
Jag tyckte den var ganska käck faktiskt. Trevligt foto och intressant miljö. Men visst är det lättglömt.
Lillaprinsen
2013-10-12
En ganska tråkig romantisk komedi och verkligen ingen Tusenskönorna eller Paradisets frukt.
Ninonette
2013-10-11
Visas på Cinemateket imorgon 12/10!