Ärret

Bednarz får ansvaret för byggandet av en ny kemisk fabrik i hans hemstad. Hans mål är att bygga en fabrik där människor trivs att arbeta, men hans mål kommer i konflikt med bybornas kortsiktiga behov.

Originaltitel Blizna
Alternativ titel The Scar
Regissör Krzysztof Kieslowski
Manus Krzysztof Kieslowski, Romulad Karas
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Franciszek Pieczka, Mariusz Dmochowski, Jerzy Stuhr, Jan Skotnicki, Stanislaw Igar, Michal Tarkowski, Halina Winiarska, Joanna Orzechowska, Agnieszka Holland, Stanislaw Michalski

KyLLo
2022-03-30
Förmodligen den hittills sämsta jag sett av Kieslowski. Byråkratisk och intetsägande. En svag tvåa.
hsimpson
2020-10-23
Ja, kanske lite osexig, men en rätt läcker tidsmaskin. Innehåller en del bitar som gör den mer minnesvärd än den hade varit i en mindre kapabel regissörs händer. Stark trea, på gränsen till fyra.
Albion
2012-06-28
Ett bra berättat porträtt om en till synes sympatisk fabriksledare som vill göra allt rätt men hamnar i kläm mellan partiets, fabriksledningens, arbetarnas, lokalbefolkningens och sin egen familjs önskningar och förväntningar. Filmen är väl ingen sprakande föreställning direkt, men var säkert på sin tid mer aktuell som inlägg i samhällsdebatten. Idag mest en hyfsat intressant återblick till en svunnen epok. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
goeran
2009-11-15
Instämmer i arvidsollenbys kommentar; en strålande långfilmsdebut. Filmen ger en mycket intressant och inträngande bild av den absurda situation som rådde inom industrin under kommunisttiden; det är inte konstigt att hela systemet till sist kraschade. Franciszek Pieczka är mycket bra i huvudrollen som Stefan Bednarz men även övriga skådespelare gör ett gott jobb. Scenografin är bra och fotot är alldeles utmärkt.
foppa99
2009-09-29
hur fn kan de ta 295kr för denna på megastore.för dyrt.ett rån.löjligt.kapitalism.konstigt att folk fildelar.men en bra film är det.
arvidsollenby
2007-04-13
Redan i sin debutlångilm visar Kieslowski mästerklass. och det blir ju nästan bara bättre och bättre ju längre hans karriär går också.
Joop
2007-03-31
Väldigt frustrerande att den var så dåligt översatt
Hangaround
2006-12-18
Ohyggligt intressant för alla som vet något om polsk efterkrigstidshistoria, eller som är ett stort fan Kieslowski. Blizna bygger vidare Kieslowskis kortfilmer, men bryter radikalt perspektivet från dem. Dessvärre är filmen narrativt och dramaturgiskt inte i närheten av vad han skulle komma att göra senare.