Åskbollen

Organisationen Spectre kapar ett plan med atombomber, och bedriver utpressning mot statsmakterna. En stor del av filmens actionscener utspelar sig på och under vattenytan. Adolfo Celti spelar ondskefulle Largo.

Originaltitel Thunderball
Regissör Terence Young
Manus Richard Maibaum, John Hopkins (I)
Genre Thriller, Action, Äventyr, 60-tal
Skådespelare Sean Connery, Claudine Auger, Adolfo Celi, Luciana Paluzzi, Guy Doleman, Rik Van Nutter, Molly Peters, Martine Beswick, Bernard Lee, Lois Maxwell, Desmond Llewelyn, Edward Underdown, Earl Cameron, Paul Stassino, Rose Alba, Philip Locke, George Pravda

2017-10-18
en av de sämre Bond
Zebulonm
2017-09-07
De tre före denna är klart bättre. Scenen i slutet när de slåss på båten och det ska se ut som de håller på att gå på grund flera ggr är så dåligt gjord.
Jamesa
2017-04-03
Nej, det här är inte bra. Ett krasst ok, inte mer.
fridenpaden
2016-12-09
Kan börja med det som är bra, dvs musiken och slutfighten under vattnet. Sedan är det inte mycket mer. Löjliga slagsmålsscener och biljaktscener som går extra snabbt. Dumma hajpooler och idiotiska rekogniseringar med helikoptrar (som om Spectres vakter inte skulle se en helikopter!). Att Bond sedan förgriper sig på kvinnor med våld och hotar dom för att få sex kanske ansågs macho för 50 år sedan men är hemskt att titta på nu. En film som kunde ha kortats ner till häften.
MrsSmiths
2015-11-22
Jobbigt att hänga med när man tittar bort under undervattensscenerna.
AlaRegularis
2015-09-22
Att gå från Goldfinger till det här förstår jag inte riktigt. Historien i sig är det inga fel på, och det finns mycket bra här. Men de många och olidligt långa undervattensscenerna drar ner tempot något oerhört. Sämsta Bond-filmen med Connery, helt klart.
Starkbröl
2015-07-25
Nja, har inte åldrats så bra. Mycket slapstick, och de dåliga inklippningarna och accelererade fordonsscenerna ser verkligen fruktansvärda ut idag. Connery har redan här fått lite för mycket glimt i ögat för seriens bästa. Svag trea.
kervisch
2015-05-30
4 av 5. Grymt bra film.
2014-11-07
Den äkta Bondkänslan genomsyrar hela filmen med början i en halsbrytande fajt i inledningen. Filmen är kryddad med suverän dialog, one-liners och en perfekt balans av otroligheter och "down to earth". Pampig titellåt med bra text framförd av Tom Jones. Regi, manus, klippning, effekter, musik, skådespel, action, stunts av bra kvalité. 3+
LacombeLucien
2014-06-25