3.3

Grosse Pointe Blank - Även en lönnmördare behöver en träff ibland

Martin är en frilansande yrkesmördare. När han får en inbjudan till 10-årsjubiléet från sin gamla high school övertalas han att åka dit. Han kan kombinera resan med ett uppdrag - att mörda ett federalt vittne.

Originaltitel Grosse Pointe Blank
Regissör George Armitage
Manus Steve Pink, John Cusack, Tom Jankiewicz, DV DeVincentis
Genre Komedi, Kriminalare, Romantik, Thriller, 90-tal
Skådespelare John Cusack, Minnie Driver, Dan Aykroyd, Joan Cusack, Hank Azaria, K Todd Freeman, Jeremy Piven, Alan Arkin, Mitch Ryan, Michael Cudlitz, Benny Urquidez, Duffy Taylor, Audrey Kissel, Carlos Jacott, Brian Powell, Barbara Harris, Ann Cusack

Skapad 2019-12-09 av JoeZ
En regnig vardags kväll, man vill bara sitta hemma och inte göra annat än att titta på film, detta usla väder får en att må ganska dåligt. Sätter på Groisse Point Blank och hör den ljuva mu...   Läs mer »

pungsnigel
2018-01-29
Charmig 90 tals rulle, intressant att se John Cusack med världens sämsta motorik slåss och springa omkring.
Strongbow
2017-02-04
Fantastiskt soundtrack!
AddeColciago
2017-01-16
Vilken härlig 90-talstripp!
StureStenhög
2016-06-18
Småskön rulle. Jag gillar att den genomgående håller tonen hyfsat seriös, det är trots allt en idé som lätt hade kunnat tramsas bort, men trots att de komiska inslagen finns där, så är filmen som tur är för intresserad av sitt scenario för att göra det. Det känns som att den inte tycker att den måste bestämma sig för vilken genre den tillhör, och den inställningen önskar man ju att fler filmer hade. John Cusack passar dessutom väldigt bra i den här rollen, och han har riktigt fin kemi med Minnie Driver. I slutändan är den kanske lite för lättviktig för att göra något större intryck, men det är en säregen filmupplevelse trots att den håller sig inom kommersiella ramar, och det är ju unikt i sig
DoktorA
2015-10-17
Om du gäspar och bokstaverar "O L D News" i huvudet åt en synopsis som kombinerar yrkesmördare, skolåterträff, tonårskärlek och beställningsmord så vill jag - å det bestämdaste - avråda dig från att se den här filmen - samt - be dig rekommendera liknande filmer för mig. Jag tyckte nämligen det här var mycket underhållande. Trots vissa logiska luckor och en helt osannolik grundbult lyckas filmens figurer leverera rappa repliker och ingjuta en oväntat inspirerande ambiens. Visst, det är daterat, för vissa säkerligen nostalgiskt, men det är mörkt och lättsamt, dyrt och billigt, högt och lågt. En lättsam film om allvar som liv och död, utan ansvar eller samvete, och med ett minne långt som en bortglömd högstadieläxa. Kanhända önskar jag sänka betyget någon gång i framtiden, men för betygsättningen den här höstterminen blir det Väl Godkänt (eller B+).
Kajanus
2015-08-11
En mindre favorit under uppväxtåren i slutet på 90-talet. Härligt mörk humor och bisarr närvaro av Cusack och Driver. Ska absolut gräva fram den ur hyllorna och se om den inom kort.
2014-11-09
Grosse Pointe Blank liknar inget annat, mycket därför att den är allt. Är du ute efter att bli överraskad är filmen ett gott val. Den kan omöjligen beskrivas som en sak, nämligen. På flera sätt är det en komedi, på lika många sätt är det en action-thriller av Woo-klass samtidigt är det en romantisk kärlekshistoria.
AlbinWesley
2014-09-27
Ah, mycket härlig. Kul tagning på lönnmördarfilmen. Soundtracket är lysande ju, och Cusack också.
ClintanTheKing
2014-01-03
Förvånande överskattad. Den blandar och ger något så oerhört. Ena stunden skön, rolig för att sedan gå över i något slags klichéartat romkom-trams. Jag gillar ju Cusack och han är sevärd men det är så synd att inte filmen höll samma mått. Aykroyd bör också nämnas då han var rolig.
Ojhda
2013-10-16
Riktigt skön film! Lite överdriven och fånig ibland och när dom skjuter ser det ut som vattenpistol krig men skön story, Cusack gör en riktigt härlig karaktär och filmen är full av good feeling!