2.5

Öga för öga

John Kinsdale är en amerikansk dataprogramerare som bor och jobbar i Neapel. När han en dag finner sin fru och barn avrättade blir det starten på en frenetisk och blodig jakt efter de skyldiga.

Originaltitel The Human Factor
Alternativ titel Il giustiziere
Regissör Edward Dmytryk
Manus Thomas Hunter, Peter Powell
Genre Drama, Thriller, 70-tal
Skådespelare George Kennedy, John Mills, Raf Vallone, Arthur Franz, Rita Tushingham

Zebulonm
2021-11-22
Gillar den. Kennedy är kanon i huvudrollen.
2017-09-29
Håller med NHL här. Kennedy sköter huvudrollen med bravur och det enda jag önskat vore kanske lite mer fart och spänning under den första timman istället för en rätt torr utredning.
Czechflash
2007-09-23
George Kennedy anstränger sig verkligen och gör att filmen behåller en ok standard rakt igenom. Hade hoppats på lite mer av regissören Dmytryk som gjort bättre, likaså Morricone vars musik nästan inte märks av. Bra avslutning, svag trea.
NHL
2007-09-23
Storyn är rätt lovande. Kombinationen Kennedy, Dmytryk, Morricone och att det utseplar sig i Italien är också intressant. Kennedy är helt ok som NATO-killen som får hela sin familj mördad i Neapel och är sedan på jakt efter de skyldiga. Den är rätt återhållsam men slutet är klockrent då Kennedy röjer i bästa Dirty Harry stil. Slutet höjer den till en svag trea.