3.2

Öknens vita sol

Sukov, en avhoppad rysk soldat, är på väg hem till sin käresta genom öknen. Han stöter på ett harem på vägen och blir tvungen att leda de hem till deras ledare Abdullah. Komplikationer följer.

Originaltitel Beloye Solntse Pustyni
Alternativ titel White Sun of the Desert
Regissör Vladimir Motyl
Manus Valentin Ezhov, Mark Zakharov, Rustam Ibragimbekov
Genre 70-tal, Action, Komedi, Drama
Skådespelare Anatolij Kuznetsov, Spartak Mishulin, Kakhi Kavsadze, Tatjana Tkatj
Filmnummer 19116

mylar
2016-02-14
Sovjetisk västernkomedi. Minst lika bra/dålig som amerikansk dito, men stor kulturskillnad. Det är praktiskt att vidga sina vyer samtidigt som man får lite hjärndöd underhållning.
craptastic
2013-05-02
Kommunistpickor, vodka ur helglas, ryssmössor, ryssvisor, någon är trött på kaviar, kan det bli mera ryskt? Långsam-tempo-öken-western med undertoner utav humor. Intressant, men inte speciellt bra.
Malfunction
2010-12-14
Inget mästerverk men väl en charmig sovjetisk kultfilm.
Rune2000
2009-10-17
Imdb Trivia: "It is an unbreakable tradition that Russian cosmonauts and foreign guests watch this movie the day before they blast off aboard a Soyuz rocket from Baikonur Cosmodrome."
PeterBeer
2009-07-08
Fan vad jag älskade den, snudd på 5a. Massor av repliker från filmen har blivit vanliga ordspråk i Ryssland. Det är synd att det inte finns så många liknande.
Ihsahn
2008-09-08
Om det här hade varit en amerikansk film hade det varit en högst medioker västern, men nu är den ju faktiskt rysk och det gör det hela mycket ballare. Jag tycker att Motyl har fångat stämningen från amerikanska västernfilmer bra, vilket är ganska överraskande. Sen kan man ju fråga sig hur manligt det är att gömma sig i en stor oljecistern.
Bomkia
2006-11-04
Enkel historia som funkar klart bättre tack vare att den är på ryska och utspelar sig sådär härligt i ett ökenlandskap. 3++
fisk0
2006-08-05
Vilken underbar rulle. Underbar djangoaktig huvudperson, mysig kommunistpropaganda inklämd där det går och mycket våld.
NHL
2006-07-25
Berättas lite som en saga/sägen. Helt ok foto och musik. En film som ligger ryssarna väldigt varmt om hjärtat. Kan tyvärr inte säga att jag uppskattade den lika mycket.
Czechflash
2006-07-25
Lär haft lika stor betydelse i Sovjetunionen (och nu i Ryssland) som "Borta med vinden" hade i USA. Blev även framröstad som den favoritfilmen i Ryssland/Sovjetunionen. Hur som helst har den sina stunder med stundtals fin musik, bra foto och några underhållande actionscener som påminner lite om spaghettivästern. Men där emellan är det inte lika bra eller intressant. Mer än en trea kan det inte bli, men den har säkert nostalgivärde för ryssarna.