3.4

Ömhetsbevis

Aurora Greenway är en kvinna som vet vad hon vill och hon vill inte att hennes enda barn, dottern Emma, ska gifta sig med Flap Horton. Men precis som sin mamma besitter Emma en stor dos egen vilja och envishet och tänker genomföra giftermålet, trots att Aurora vägrar att närvara vid bröllopet. Flera år senare blir Flap erbjuden en tjänst som innebär att de måste flytta långt bort. Baserad på romanen "Terms of Endearment" av Larry McMurtry från år 1975.

Originaltitel Terms of Endearment
Regissör James L Brooks
Manus James L Brooks
Genre Romantik, Komedi, Drama, 80-tal
Skådespelare Shirley MacLaine, Debra Winger, Jack Nicholson, Jeff Daniels, John Lithgow, Lisa Hart Carroll, Danny DeVito, Betty King, Huckleberry Fox, Troy Bishop, Shane Serwin, Megan Morris

2018-10-24
Även delarna som är bra är så stela och yxigt gjorda att dom aldrig frammanar någon riktigt känsla för karaktärerna. Tråkiga karaktärer, tråkiga relationer, känns ganska osympatisk i mycket. Finns väldigt lite för mig att fästa mig vid. Ganska svag tvåa.
RustyFilm
2018-10-14
Varmt, humoristisk och dramatisk men framförallt tårdrypande sorglig är handlingen i detta mor-dotterdrama från 1983. Regi och filmmanus står James L. Brooks för. Det hela är tydligt karaktär drivet vilket ställer höga krav på skådisensemblen. Dessa krav är väl uppfyllda. Exempel på strålande insatser är Shirley MacLaine som mormor Aurora, Debra Winger som mor Emma och Jack Nicholson som grannen Garrett. Samtliga barnskådisar ska även plussas stort.
Pi-R
2018-10-01
Fin film, med framförallt en otrolig stark huvudrollsduo i MacLaine och Winger. Även i övrigt är skådespelarinsatserna riktigt bra, och stark regi av Brooks. Manuset håller inte riktigt samma klass, men är långtifrån dåligt; dialogen är finfin (ibland – inte minst gällande MacLaines och Nicholsons roller – så är den t.o.m. smått genial) men fokus i berättandet tappas ibland, och några av birollerna, inte minst DeVitos, funkar rätt illa. Slutet kan, beroende på tittarens smak och dagsform, hävdas vara överdrivet amerikanskt sentimental eller välavvägt finstämd. Jag lutar nog åt det senare. En stark trea i betyg
Paramis
2018-04-25
Jack Nicholson är bäst i denna film ! I övrigt lite spretig åt alla håll. En film som var bra när den var ny, men inte åldrats väl.
2018-01-02
Helt ok...
2017-10-25
2016-10-28
Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och filmen är både rolig, gripande och underhållande. Storyn och karaktärerna känns det mest som att man hämtat från en såpopera men i övrigt är filmen väldigt bra.

2016-10-03
Forstår at sentimentale og ignorante amerikanere faller for dette. Det var jo faktisk riktig bra.+4.
Hypostas
2016-04-24
Jack Nicholson är den enda behållningen med den här filmen.
lekke
2015-08-23
Oh man, denna film vann alltså över "Fanny & Alexander" på Oscarsgalan? Snacka om att Bergman blev bestulen. Detta är en film som verkligen har åldrats dåligt. Hemsk melodramatisk musikläggning, oinspirerande foto och ganska trist manus. De få ljusglimtarna stavas Winger och Nicholson, vilket - trots allt - gör den sevärd. Svag 2:a.