2.8

Ön vid världens ände

En man ger sig iväg till okända regioner i Nordpolen för att finna sin försvunna son. Väl där stöter han och hans män på ett samhälle med vikingar som levt ostört, och nu vägrar låta inkräktarna lämna för att behålla sin hemlighet om deras existens.

Originaltitel The Island at the Top of the World
Regissör Robert Stevenson
Manus John Whedon
Genre Äventyr, Familjefilm, Fantasy, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare David Hartman, Donald Sinden, Mako, Sverre Anker Ousdal, Jacques Marin, David Gwillim, Agneta Eckemyr, Gunnar Öhlund, Lasse Kolstad, Erik Silju, Rolf Søder

kaustiksoda
2015-12-28
Detta kallar jag ett äventyr!!
Robkiller
2014-08-24
Oväntat underhållande 70-tals matiné-film från Disney... bortglömda vikingar, luftskepp, vulkaner och eskimåer på nordpolen... skådespelarna är helt ok och miljöerna är fina.. sen är väl effekterna hyfsat fula, men det är väl att förvänta med tanke på åldern... intressant också att vikingarna pratar någon blandning mellan norska och svenska där det går att förstå det mesta utan problem... med tanke på att de flesta andra pratar brittiska så är det lite svårt att se hur detta har fungerat som barn/ungdoms film utan dubbning eller textning...
Djason
2012-12-01
En gammal kultfilm som jag gärna skulle se om igen då jag nästan helt har glömt av den.
Filmzappen
2012-07-17
Såg den på bio, tror det var 1974. Minns att den var fantastisk och fantasirik.
Mat1az
2009-11-26
Klassiskt matiné äventyr med myshetsfaktor i toppklass. Vissa effekter må vara rätt daterade, men överlag så är det riktigt bra gjort. Måste sträcka mig till att ge den en svag fyra, även fast den kanske bara borde vara värd en mycket stark trea. Men så är det när man är lite knäsvag för sådana här gamla godingar.
Kuntan
2009-09-11
Älskade denna film när jag var liten, luftballongsfärden är riktigt autentisk, vikingar,valkyrkogårdar,vulkaner.. den har allt :)
MaraJade
2007-01-17
Filmen verkade lovande i början men efter att jag hade sett halva så var mitt intresse av filmen nästan helt borta och jag satt och väntade på att filmen skulle ta slut.
CinemaniaC
2004-07-06
Kult-Disney. Lättsmält historia, rätt dum men kul.