2.5

Örnungar

Den unga Marianne gillar inte att hennes far, generalkonsuln och änkemannen Hedvall, vill gifta om sig. Marianne börjar ägna sig åt segelflygning.

Originaltitel Örnungar
Regissör Ivar Johansson
Manus Bertil Edgardh, Ella Fallenius
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Alice Babs, Lasse Dahlquist, Sten Lindgren, Stina Ståhle, Curt Masreliez, Margareta Fahlén, Kaj Hjelm, Julia Cæsar

RustyFilm
2019-10-08
Att som här försöka få Alice Babs att spela en misskötsam och slarvig 20-åring är ju dömt att misslyckas. Hon strålade ju präktighet vad hon än gjorde. Stor del av filmen ägnas åt segelflyg å det är väl endast intressant för den invigde (inte så många). Och filmens mera dramatiska moment. Det när kvarnen brinner har så dålig regi att det blir komik istället. Alltså det här är ingen kanonrulle.
mahasarakam
2017-04-17
Jag brukar tycka om att titta på gamla svenska filmer, men den här är alldeles för tramsig, hurtbullig och dåligt spelad. Det hjälper inte att det är trevligt att se en ung Alice Babs.
TobiasRydén
2015-05-24
Som historia är den ganska värdelös, Babs är inte ett dugg trovärdig som misskötsam ungdom, och det dramatiska skådespeleriet är bland det stelaste man kan se i svensk 40-talsfilm. Men det är också en av de filmer med mest 40-talsslang, vilket är underbart. Hurra för Kajan Hjelm.
FabianBom
2008-04-09
Charmig film med Dahlquist/Hjelm/Babs!
Illville
2006-01-03
Svenskt 40-tal såg nästan alltid ut så här på film. Varken bättre eller sämre än andra filmer, men schysst musik och skaplig underhållning för stunden...
Roy-Benga
2005-10-18
Babsan är som vanligt fillimumma med sina roller
Miranda
2004-09-02
Lysande, lysande ;)
Ikeaboy
2004-05-05
Rätt okej svensk film, man får ta det för vad det är.