2.6

Stockholm Östra

Två främlingar förenas av en olyckshändelse som tagit på deras liv och förhållanden. De möts och inleder en passionerad förbindelse, där lögner döljer en obekväm sanning. Hur kärleken än kommer till oss, är det ett brott att förneka den.

Originaltitel Stockholm Östra
Alternativ titel Östra station, Stockholm East
Regissör Simon Kaijser
Manus Pernilla Oljelund
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Anki Lidén, Mikael Persbrandt, Lars-Erik Berenett, Iben Hjejle, Ulf Friberg, Annika Hallin, Henrik Norlén, Liv Mjönes, Rebecka Teper, Jimmy Lindström, Elin Nilsson Kers, Moa Zetterlund

2019-06-17
Upplägget/idén har optimal potential, och första halvtimmen är riktigt bra. Sedan blir det allt mer dussinfilm av det. Men flertalet scener är riktigt starka, och skådisarna levererar (även om jag upplever Hjejle något hämmad av svenskan). Totalt sett en ganska bra film, absolut inte bättre än så. (9-/15)
2017-09-18
Total värdelös film, som man bara måste hata. Visst, filmen försöker berätta något, men vad?
supermancover
2017-08-02
Hade en gissad tvåa på denna så var lite smått skeptisk innan. Den var otroligt mycket bättre än vad jag tänkt. Ett vackert portätt av sorg som den är och som den kan vara eller som den kan bli. Persbrandt gör en fin insats här.
Albion
2017-07-25
Jag är lite kluven till det här. På många sätt välspelat, välberättat och lite kittlande. Det är detta som är lite kul med fiction, att vi får osannolika historier presenterade för oss så här. Men jag kommer inte ifrån att sensmoralen inte landar på den positiva sidan trots allt. Jag petar dit en stark 3;a, dvs 3+ trots allt.
okidoki
2016-08-16
Här har sorgen huvudrollen och som den gestaltas av Persbrandt och Hjejle.
Memmem
2016-08-03
Finstämt drama! Ett försiktigt, men inte segt, relationsdrama om viktiga saker i livet. Kanske de allra viktigaste. Ett bra och ganska trovärdigt manus om tillfälligheter och livsval. Berättelsen är något avskalad, bland annat saknar huvudrollerna släktingar utom var sin partner. Genom en olyckshändelse påverkar en man ett annat pars liv. Genom en tillfällighet träffar han kvinnan i det andra paret. Nu ställs de inför frågan om sanning och lögn och vilka val de ska göra. Fint och nyanserat spelat av framför allt Mikael Persbrandt och Iben Hjejle, som båda med små medel visar många olika slags känslor. Försiktigt foto med kanske något för sterila miljöer. Rätt följsam musik. Betyg: 4-
Stargazed
2014-07-08
Framförallt skådespelet tyckte jag var dåligt. Manus var inget att hänga i julgranen heller men inget jag störde mig på. De snygga miljöerna höjer filmen något.
snyltare
2014-06-22
Tycker nog att skådespeleri och story funkar bra, jag blev gripen av Hjejle och Persbrandt trots att jag såg filmen i två omgångar. Det lunkar på i sakta mak och känns engagerande och trovärdigt. Men jag har lite svårt för scenografin, den är för perfekt. Suuupersnygga hus, men det är orimligt att båda familjerna skulle ha gått all in på 60-talsdesign på gränsen till museimässigt. Och sjukhuset.
Darn
2014-06-19
Förutom fint skildrade miljöer och interiörer finns det inte mycket till innehåll. Regin haltar betänkligt och trovärdigheten i karaktärers utspel ofta är lika med noll. För att inte tala om hur otajmat Persbrandts rollfigurs mullrande voice-over strör omkring med pseudo-intellektuella ord om vartannat.
mammene
2014-06-18
Härlig 70-tals känsla över miljön och skådespelet var bra och historien trovärdig. Det är det här med lögner. Stark tvåa.