2.9

Över Stilla havet

Rick Leland blir avskedad från armén och tar jobb på ett japanskt fartyg. Där upptäcker han planer på en attack mot Panamakanalen.

Originaltitel Across the Pacific
Regissör John Huston
Manus Richard Macaulay, Robert Garson
Genre Äventyr, Krig, Romantik, 40-tal
Skådespelare Humphrey Bogart, Mary Astor, Sydney Greenstreet, Charles Halton, Victor Sen Yung, Roland Got, Lee Tung Foo, Monte Blue, Frank Wilcox, Paul Stanton, Chester Gan, Richard Loo, Kam Tong, Lester Matthews

StureStenhög
2016-12-21
En tidstypisk film på många vis. Den här sortens thriller känns karaktäristisk för den här eran, och de är ofta trevliga och underhållande, så också denna. Det blir väl inte mycket mer 40-tals-film än Bogie heller, och han är högst sevärd som vanligt. Men det är också alltid intressant med filmer som är inspelade under kriget och de stämningar som det kan medföra. Här leder det till en inte helt modern skildring av de japanska karaktärerna, och det faktum att "de ser alla likadana ut" i princip blir en liten del av storyn här är ju smått fantastiskt faktiskt. En story som annars har både sina kluriga och mindre övertygande sidor, men jag gillar båttemat och jag var hela tiden engagerad i vad som skulle ske härnäst. Betygstrean känns gjuten
Bredman
2007-11-04
En stabil trea
DonActive
2007-04-06
Oengagerande och trist....tyvärr.
Bomkia
2006-10-14
Krigsfilm och man får därmed acceptera lite smygrasism. Problemet med filmen är den är ganska seg ganska länge vilket inte de bra skådespelarna helt lyckats kompensera. 3a.
kennert
2006-09-09
Typisk film under kriget:Japanerna är sneda,fula och illistiga.
Kurosawafan
2005-07-26
sänker pga tightare betygsskala
jep
2005-06-03
Inte så spännande.
Kurosawafan
2005-05-20
svag 4 pga utmärkta (coola) skådespelare, öven Astor var bra tyckte jag. LITE aNTI-JAPANISM FÅR MAN RÄKNA MED ÅRET EFTER PEARL HARBOR
MaraJade
2005-05-14
Det är tråkigt att behöva ge ett lågt betyg till en Bogart film, men denna film var för tråkig för att kunna få bättre betyg. Jag håller med Flock att Lauren Bacall hade varit en mycket bättre val, men de hade inte träffats än tyvärr.
Flonk
2005-04-23
Den svaga länken var Mary Astor, hade Bacall tagit hennes plats och om de hade filat lite mer på relationsdialogerna så hade det varit en given fyra. Men bra var den och Greenstreet, Huston och Bogart är ingen dum kombination.