3.4

Överflödiga människor

När Franck återvänder till sitt föräldrahem efter ekonomistudier blir hans pappa både stolt och glad. Franck har fått praktikplats på personalavdelningen på den fabrik där hans far varit anställd de senast 30 åren. Hans första uppgift blir att hjälpa företagsledningen att förhandla med facket om förändringar i arbetstiden. Med stöd av sin bakgrund känner Franck att han är rätt person att vinna de anställdas förtroende och han går entusiastiskt in för sitt uppdrag. Men snart visar sig företagsledningens rätta avsikter, när det visar sig att hans arbete gett förödande konsekvenser, inte minst mot sin egen far.

Originaltitel Ressources humaines
Regissör Laurent Cantet
Manus Laurent Cantet, Gilles Marchand
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Jalil Lespert, Jean-Claude Vallod, Chantal Barré, Véronique de Pandelaère, Michel Begnez, Lucien Longueville, Danielle Mélador

altemark
2014-02-02
"Det fantastiska slutet gör det värt att se den i övrigt ganska klyschiga filmen." skrev Commandante. Håller med. Sevärd, trots allt. Kändes skönt.
Commandante
2011-09-04
lekke
2009-04-19
Bra, realistiskt skildrad fackkonfliktsfilm med snygg slutkläm. En fransk kusin till Ken Loach, kanske?
2008-02-18
Klyschorna duggar tätt och poängerna är billiga. Men filmen är ändå välberättad, och blir aldrig helt ointressant. Svag trea. (7-/15)
LasseKongo74
2008-01-10
Fackföreningar, industriarbete och uppsägningar. Ganska trist ämne att göra film om men jag satt ändå som klistrad framför TVn. De lyckas fånga ens intresse för något så extremt vanligt och grått byråkratiskt. Nyckeln till det är att man faktiskt känner sympati och kan sätta sig in i individernas tragiska livsöden. Mycket sevärd!
jlam
2007-12-28
Liknande filmer: De 12 apornas armé, Virgin Suicides, Exorcisten ??
Hypostas
2007-12-28
Ett oerhört starkt socialrealistiskt drama som har strålande dialog och ett verkligt patos i berättandet. Några berättargrepp är tyvärr en smula orealistiska vilket drar ner betyget till en medelstark fyra. (Vem skulle våga gå in och rota omkring i sin chefs dator och varför hade sagda dator inget lösenord?).
grejmo
2007-08-13
En film som skildrar klass och stora industriers betydelse för små samhällen utanför storstadsområden på ett bra sätt. Dock blir skådespelet ibland lite haltande och man grips aldrig riktigt tag på riktigt. En bra film.
koffe
2006-10-11
Skitbra!
Arensberg
2006-10-02
detta ar verkligen varldens samsta film, fult filmad och intetsagande, svaga karaktarer som egentligen bara ar stela klicheer, fy faan detta onskar jag bara min varsta fienda att tvingas utsta, affishen ar ju snygg men annars ar allting bara vidrigt, samre an kalkon.