3.1

Överraskade av natten

Några strandsatta resande tar skydd i ett gammalt hus där det finns läskiga hemligheter gömda...

Originaltitel The Old Dark House
Regissör James Whale
Manus Benn W Levy
Genre Drama, Skräck, Thriller, 30-tal
Skådespelare Melvyn Douglas, Charles Laughton, Raymond Massey, Boris Karloff, Lilian Bond, Gloria Stuart, Eva Moore, Elspeth Dudgeon
Filmnummer 19211

KimEkberg
2020-04-16
skojigt hus, invånare, och att det är så mycket av allt. slutar lite väl fort bara, hade gärna fått trappas upp ett tag till.
hsimpson
2019-07-13
Jodå, den har en viss stämning, och den är ganska härlig hyfsat länge. Den känns dock lite väl platt, lite överspelad, och lite för hafsigt slut. Tvåan är dock stark.
Tonti
2018-01-30
Väldigt myspysig såhär mitt i vintern. Den kanske mest lyckade av Whales försök att kombinera rysligheter med humor, de excentriska karaktärerna är finemang och allt är over the top. Uppfriskande att se en rysare innan gore blev ett ord i var mans mun också.
Stan
2016-10-14
snäll 3a..... börjar ju väldigt bra och lovande med snabba repliker i inledningsscenen och sedan snygg atmosfär och Karloff smygandes i bakgrunden... sedan blir det prat om giftermål och en fnittrande gubbe är inte mycket till skräck. Synd
Zero75
2016-03-05
Alla filmer jag sett av Whale har något så fint över sig. Tror vad jag gillar är skådespelarlusten. Att det känns teater. Färgstarka bisarra karaktärer (karikatyrer?) där Whale låter alla med humor, ironi och kärlek bejaka sina roller fullt ut. Blir en vital och medveten meta nivå som jag har svårt att sätta fingret på. Håller ni med mig? Bride of Frankenstein är bara snyggast, punkigast och bäst och i denna så tänker jag på Cul-de-sac och ..ja, Fröken Fleggmans mustasch (hehe). Vill bara att Gösta Ekman ska hoppa fram, försöka ligga med alla och sedan elda upp huset.
malin93
2015-12-27
Blev positivt överraskad av denna! Lyckas med små medel och utan specialeffekter hålla uppe spänningen och mystiken. Bra skådespelare.
idd
2014-11-22
Snygga miljöer å festliga karaktärer! Det snöpliga slutet tar dock udden av den..
martineden
2013-06-14
[rek. 3] Verkligen en helhärlig film av den legendariske regissören Whale. Fin atmosfär och underbart skådespeleri. Underbar kombination av kuslighet och humor. Mycket bra! 4.
NtoNW
2012-03-17
Trots att det, som så ofta hos Whale, känns ganska teatraliskt emellanåt, så är denna film riktigt bra. Att man aldrig visste vad som skulle hända härnäst ser jag som ett stort plus. Sedan är skådespeleriet riktigt bra, framför allt hos syskonen som bor i huset.
precineadd
2011-11-27
mysig och ruggig, fantastisk regi, oklanderligt genomtänkt intrig, underbara skådespelare.