2.1

A Boyfriend for Christmas

Holly Grant är en advokat som hjälper "den lilla" människan. Hon har gjort karriär genom att uppfylla andras önskningar - tills en gammal kärlek från skoltiden dyker upp.

Originaltitel A Boyfriend for Christmas
Regissör Kevin Connor
Manus Roger Schroeder
Genre 2000-tal, Romantik, Komedi, Drama, Familjefilm
Skådespelare Kelli Williams, Patrick Muldoon, Shane Baumel, Martin Mull, Jean Pierre Bergeron, Rodger Bumpass, Kenneth Danziger, Charles Durning, John Dybdahl, Erica Gimpel
Filmnummer 31991

schramm
2015-12-19
Många äro de sökande. De som törstar efter bröd, kex och skorpor. Och allt det där som mättar magen. Jakten tar aldrig slut. I den här förklädda stilbildande post-apokalypsen får vi möta ett kjoltyg som sett bättre dar. Och år. Och årtionden. Och hennes liv är verkligen inte fulländat. Men en dag träffar hon tomtefar och låter hans sträva skägg raspa mot hennes flickekind. Aldrig har juleljusen brunnit likt det stigande molnet från ett brinnande inferno, så som i ett statsarkiv. Där det sägs att det förvarades kopior på verksamhetsplaner från televerkets avveckling, 1987. Ingen vet riktigt, för allt som en gång var har förbundit i aska. Det är förlorat. Förlorat i all framtid! Borta! Borta, borta, borta! Nyckeln har hjälplöst fallit från handen ner i den mörkaste åns hemliga djup. borta. Maskrosfröet har på bommulslätta vingar svept bort med vinden. Låtit vinden vinka adjö. borta. Men tomtefar låter inte inget falla till slumpen. Han vill så gärna ställa allt till rätta. Men ack så fel det kan bli när det inte finns nog med skorpor som kan göra magen mätt, utan tittaren har en oändlig törst efter mer kunskap. Fotot i filmen är förhållandevis bra. Vi får se det vi vill se. Det vi inte önskar se får vi se ändå. Och på så sätt följer filmen verklighetens analogi. Och säg, äro inte detta jul så vet jag inte!
Lesthi
2010-11-23