2.7

A Civil Action

Jan Schlittman går med på att representera åtta familjer från Woburns, en stad i Massachusetts, vars barn dött i leukemi efter att två stora företag läckt ut giftiga kemikalier i vattentäkten. Detta trots att fallet kan betyda finansiell kris och slutet på hans karriär.

Originaltitel A Civil Action
Regissör Steven Zaillian
Manus Jonathan Harr, Steven Zaillian
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Robert Duvall, John Travolta, Tony Shalhoub, William H Macy, Zeljko Ivanek, Bruce Norris, John Lithgow, Kathleen Quinlan, James Gandolfini, Dan Hedaya, Ned Eisenberg, Kathy Bates, Sydney Pollack, David Thornton, Stephen Fry, Daniel von Bargen

2017-10-30
2014-11-23
Det här är en historia som bygger på en verklig händelse och det är alltid en positiv faktor. Manuset håller inte riktigt Grisham-stil och saknar helt sidospår vilket allt som oftast ger en nödvändig och större tyngd till filmen för att lyckas fängsla. Det bästa med denna film är alla de duktiga skådespelare som är med. 2+
lemonster
2013-05-17
Välspelad och välmenande, men lika tråkig och torr som en verklig rättegång.
MrsSchnieder
2012-09-19
Ganska zzz
StureStenhög
2010-07-24
Ett stabilt rättegångsdrama med många intressanta aspekter. Tyvärr känns det som att filmen väger lite lätt och att man aldrig riktigt går in på djupet på nånting. Lite för anpassat för massorna helt enkelt, men intresset hålls ändå uppe hela vägen och det är välspelat överlag. Framför allt ska Robert Duvall lyftas fram. Det räcker till en svag trea
kikki
2010-07-09
Travolta riktigt bra i denna film. Mkt a-skådisar över lag i filmen.
Rele
2010-07-07
Det är en bra film. Miljön och människors hälsa är viktig. Travolta spelar en advokat som inte ger upp kampen mot företag som har ursakat flera barns död med giftigt industriafall. Gifter spreds ut till naturen. Dramat är byggt på en sann händelse.
Oskar16
2010-03-26
Rätt bra film faktiskt. Men då tycker jag också om rättsfilmer och liknande. Tycker både John Travolta och Robert Duvall gjorde sina rollpresentationer väldigt bra! Dock tycker jag det kunde ha varit lite mer fart och spänning i rullen, kände i lite lam i mellan åt. Det får nog ändå bli en svag fyra, men då är det på gränsen.
TJ
2009-09-27
Viktig film, liksom Erin Brokovich, som förebilder för andra länder som saknar USA:s rättssystem, som Sverige, tänk dig att någon skulle kunna få rätt mot Vattenfall, eller Sveaskog, eller kommunen... finns inte på kartan.
anemona74
2009-08-25
Helt okej Ett ganska lyckat rättegångsdrama byggt på en sann händelse. Härlig tolkning av Travolta från den sensationslystna penninghungriga strebern till en man med empati och moral.