2.9

Flaskpost från P

Syskonparet Samuel och Magdalena har vuxit upp i en dansk religiös sekt och de två barnen försvinner plötsligt. Till Köpenhamns polishus kommer det en åtta år gammal flaskpost med ett rop på hjälp från en pojke i fångenskap. Carl Mørck och hans assistent Assad vid polisens Avdelning Q inser snabbt att det finns en koppling mellan de två händelserna.

Originaltitel Flaskepost fra P
Alternativ titel A Conspiracy of Faith
Regissör Hans Petter Moland
Manus Nikolaj Arcel
Genre 2010-tal, Kriminalare, Drama, Thriller
Skådespelare Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Pål Sverre Hagen, Jacob Lohmann, Amanda Collin, Johanne Louise Schmidt, Jakob Oftebro, Signe Anastassia Mannov, Søren Pilmark, Michael Brostrup, Morten Kirkskov, Olivia Terpet Gammelgaard, Lotte Andersen

Bozze80
2019-08-18
Snyggt filmad, spännande historia, till stor del väldigt välspelad, gillar också det religiösa i historien vilket ger den en extra krydda med sin idioti som det innebär. Fortsatt riktigt bra filmserie!
2017-12-25
Här finns så många ingredienser som jag gillar. Här får jag bl.a. dansk film(jag älskar danskarnas filmskapande), thriller-deckare och sevärda skådespelare som Nikolaj Lie Kaas och svenske Fares Fares. Filmen har bara ett problem, egentligen, men för mig är det tyvärr ett stort sådant. Jag har nämligen svårt för filmer där fokuset ligger på religiösa inslag. Jag är dock alltid redo att ge även dessa filmer en chans då det finns väldigt lyckade exempel. Tyvärr är detta inte en av dem. 2+
RustyFilm
2017-11-19
Läste Jussi Adler-Olsens bok (samma titel som filmen) ganska så nyligen. Tyckte den var så gediget spännande så jag ville se filmen också. Det är ju lite vanskligt, filmen får ju oftast svårt att leva upp till förväntningarna i den situationen. Men inte här, jag tycker det är en mycket snygg filmatisering. Filmen blev ju också en riktig dundersuccé på danska biografer premiäråret 2016 (överlägset mest sålda biljetter det året). Är därför förvånad över det rätt svala mottagandet här i Sverige (den gick ju inte ens upp på svenskabiografer). Det här är en riktigt bra thriller-film.
Rele
2017-11-12
En bedrövlig, sjuk och konstig film. Storyn var nästan helt omöjlig och inte så bra heller. Några duktiga skådespelare höjer betyget till en tvåa.
2017-08-25
Tydligen en fristående del av en trilogi av danska mordthrillers. Över förväntan ska sägas och allt är på det hela välgjort med både spänning och blodigheter.
mammene
2017-03-15
Det här var lite för sadistiskt för mitt välmående. Men jag gillar samarbetet mellan Fares Fares och Nikolaj Lie Kaas.
Djason
2017-02-23
Riktigt spännande och välspelad. Pål Sverre Hagen visar här vilken karraktärsskådis han är. En härlig film som man bara hittade på boxen en blåsig onsdag.
Camilla133
2017-01-22
Helt ok
Christofer
2017-01-21
Lite över förväntan faktiskt. Mest imponerad är jag över Fares Fares danska. Skämt åsido, hyfsat manus som lägger sig strax över standardmallen, vilket räcker gott den här gången.
2016-12-31
Bäst hittills. En riktigt stabil deckare enligt mall 1A, som lyfts till en annan dimension av Nikolaj Lie Kaas som den kärva Carl Mørck. Inga direkta svackor och emellanåt riktigt spännande. Dessutom en intressant "förklaring". (9/15)