3.6

A Crude Awakening: The Oil Crash

En dokumentär om oljan, lite om dess historia och hur världen har påverkats av den. Men mest handlar den om hur oljans framtid ser ut, vad händer när den tar slut? Liknande frågor diskuteras med hjälp av flera insatta personer, bl.a f.d OPEC ordförande Fadhil Chalabhi och Professor David Goodstein från Stanford. På filmens hemsida står det en kort beskrivning: "the story of how our civilization?s addiction to oil puts it on a collision course with geology".

Originaltitel A Crude Awakening: The Oil Crash
Regissör Basil Gelpke, Ray McCormack, Reto Caduff
Manus Basil Gelpke, Ray McCormack
Genre 2000-tal, Dokumentär

knudwig
2010-08-31
lärorikt, seriöst, välgjort och tänkvärt
Borrman
2010-04-16
sevärd och viktig
Endymion
2010-03-15
Helt ok dokumenär problemet som bara blir större. Upplägget blev lite matt efter ett tag. man hade kunnat ta lite mer ställning.
Bandersnatch
2008-03-28
Jag skulle inte säga att ämnet är smalt som sillyshit säger. Tvärt om. Jag håller inte med brygge och Malfunction om att den var deprimerande. Saklig är vad den är. Lösningen på problemet är inte svårare än att ställa om produktion och levnadsvanor så att de löper paralellt med vad senaste forskningen ger oss för spelrum inom förnyelsebar energi. Så konsumera mindre energi och lägg pengarna och tiden du sparar på att de till att forskningen går framåt. Ställ lite krav på politiker och företagare. Ett mail i veckan till olika kunniga personer eller till de som företräder dig är väl inte mycket att begära. Snacka med folk du träffar. Skapa småskaliga hobbyproduktionsprojekt, konsumentkooperativa experiment, små lobbyprojekt.
brygge
2008-03-10
Alla dessa gamla gubbar och republikaner, hur orkar folk med... och varför tar de inte upp att cuba genomgått en liknande händelse i sin historia när sovjet föll och deras oljeimport försvann helt under en period? inte ens ett omnämnande... Inte en enda tillstymmelse till optimism i hela filmen. Inte ett enda bärkraftigt förslag till åtgärder, bara pessimism. suck.
sillyshitt
2008-02-08
väldigt proffsig dokumentär som behandlar ett smalt ämne utan att sväva ut.
Malfunction
2008-01-16
Deprimerande och mycket, mycket bra dokumentär.
Höij
2007-12-01
Var ett tag orolig för att den skulle bli för politiskt men den grävde inte ner sig på det utan höll sig till saken. Mycket bra!
RustyCale
2007-11-17
i grunden tänkvärt och ett viktigt ämne, men gärna sett mer underbyggda fakta framför en del konspiratoriska utfall från en del av filmens "experter".

2007-06-20
Riktigt bra film. Colin Campbell är mycket mer pessimistisk i verkligheten bara...