2.9

A Cure for Wellness

En anställd på ett företag skickas iväg för att hämta hem sin chef från en hälsoanläggning i Europa, men börjar snart misstänka att något inte stämmer.

Originaltitel A Cure for Wellness
Regissör Gore Verbinski
Manus Justin Haythe
Genre Drama, Thriller, Skräck, Science Fiction, Fantasy, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Dane DeHaan, Jason Isaacs, Mia Goth, Ivo Nandi, Adrian Schiller, Celia Imrie, Harry Groener, Tomas Norström, Ashok Mandanna, Magnus Krepper, Peter Benedict, Michael Mendl, Maggie Steed, Craig Wroe, David Bishins, Lisa Banes, Carl Lumbly, Tom Flynn

Tatty
2020-07-08
Usch, sjuk och för dålig film!
RustyFilm
2020-07-01
Gore Verbinski har verkligen hittat rätt vid val av spelplats för sin tyvärr röriga och konstiga intrig. Slottet bidrar stort till den magiska scenografin där Bojan Bazellis foto briljerar. Många frågetecken finns på det här storslagna sanatoriet. Det är främst äldre män och kvinnor som vårdas där. Vilken sjukdom lider dom av och vad är behandlingsmetoden? Den unga tjejen Hannah (Mia Goth) är ett underligt utstickande undantag i klientelet och hon är även nyckeln till det ansträngda slutet. En hel del svagheter finns att finna i denna psykologiska thriller men snyggt är det och det är det som räddar filmen.
BarryHero
2020-04-09
Får ändå applådera detta hyperambitiösa projekt som tyvärr - där verkar många eniga - spårar ut mot slutet. Kritiken mot speltiden förstår jag inte utan den känns helt OK. Det är aldrig segt eller tråkigt utan stämningen är alltid oerhört kuslig. Otrolig cinematografi visar ett stereotypt Europa som oerhört vackert men även främmande och otäckt. Stundtals jobbig att se på.
ShenLong
2020-02-07
på tok för lång för hur dålig den ändå var. håller inte med föregående om att den skulle vara vacker eller visuellt tilltalande på något sätt. 1.30 hade den kunnat vara för vara en helt ok filmkväll i högstadiet
funkisvilla
2019-02-06
En av de visuellt vackraste filmer jag sett på iaf 10 år. Tyvärr är handlingen och upplösningen blaha. Men väldigt vacker miljö och värd att se endast därför.
monodrive
2019-01-19
Nästan sorgligt att något som inleds så snyggt, stämningsfullt och bra, avslutas så fruktansvärt löjligt och dåligt.
dafreakish
2019-01-18
Måttligt imponerad av Verbinskis A Cure For Wellness. En pretentiös historia om möjligheten till "evigt liv". Det blir bara banalt och förbaskat tråkigt när den gode Dane strosar runt bland psykopater och mentalpatienter i en mörk och Kubrick-liknande miljö. Verbinski lånar friskt och snor en hel del. En flopp är nära men hantverket räddar betyget till en tvåa.
Ghostface
2018-11-07
Skräckfilmer och actionrullar har sina regler som man måste köpa för att ha något utbyte av filmerna. Så även här med en ganska använd historia som räddas av stämningsfulla miljöer och personliga favoriter Jason "Lucius" Isaacs.
Hanness
2018-11-04
Har potential, men tyvärr håller det inte hela vägen. Börjar lovande men sen går det bara utför. Stabil 2a.
JD
2018-10-27
Tänk vad skönt när man har harvat några år i Hollywoodfabriken att få åka till Schweiz och få göra en sån där europeiskt konstnärlig film med utstuderade bildvinklar, oförklarlig mystik, sanatorierekvisita, europeiska karaktärsskådespelare i små meningslösa biroller, badkar med ålar och nakna bröst där man får visa vårtorna! Och så kommer någon gnällspik på Filmtipset och avfärdar alltsammans som ”värsta sortens filmskolebanaliteter”. Man blir ledsen.