2.7

A Dangerous Method

En inblick i hur den intensiva relationen mellan Carl Jung och Sigmund Freud resulterade i psykoanalysens födelse.

Originaltitel A Dangerous Method
Regissör David Cronenberg
Manus Christopher Hampton
Genre Romantik, Drama, Biografi, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Keira Knightley, Michael Fassbender, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Sarah Gadon, André Hennicke, Arndt Schwering-Sohnrey, Mignon Remé, Mareike Carrière, Franziska Arndt, Wladimir Matuchin
Betygsantal 1907

Skapad 2019-11-10 av rikirock
Två av världens mest intelligenta, men kanske också mest kontroversiella män, Carl Jung och Sigmund Freud, har en intensiv och turbulent relation som leder fram till psykoanalysens födelse. Deras...   Läs mer »

#54
2018-11-22
Någorlunda intressant.
JD
2018-01-09
Filmen är på ett närmast hypnotiskt sätt nästan helt och hållet uppbyggd av scener där två personer samtalar med varandra.
2017-10-13
Ok men inte mer
Memmem
2017-08-20
Utmärkt drama med fin scenografi! Sigmund Freud instiftade psykoanalysen, en ny gren i att analysera och behandla neurotiska patienter. Carl Jung blev hans främste lärjunge. Denna behandlingsmetod har betytt mycket, men den framgångsrike filmregissören Woody Allen sa en gång: "Tjugo års psykoanalys har inte lärt mig något". Filmen är en sammansmältning av fakta och fiktion, och mycket av handlingen är tydligen fakta. Många intressanta dialoger och en del behandlingar av patienter. Filmen inleds med att Carl Jung har allt han kan önska sig: en vacker och rik hustru, ett fint hem, en nyfödd dotter, intressanta patienter och ett gott förhållande till Freud. Denne ber honom ta hand om en ung neurotisk ryska med läkarambitioner. Jung börjar sin psykoanalys av henne. Under kraftiga känsloyttringar börjar hon berätta om sitt liv. Dramat, med stöd från bland annat EU, har en fantastisk scenografi och foto. Utsikter över alpsjöar, vackra hus och gator i Wien och Tyskland, kvinnor och män klädda i vita, eleganta kläder. Allt avbildar rika människors värld i början av förra seklet. Väl spelat av alla huvudroller, framför allt av Michael Fassbender som Jung. Följsam, klassisk musik. Betyg: 4-
2017-04-28
Cronenberg och Mortensen har visat sig funka bra ihop och även om han varit långt från sina glansdagar inom skräcken har det varit bra thrillers. Det här var ett drama rakt igenom och av Cronenbergs oftast säregna regi finns inte mycket att känna igen. Börjar intressant, men planar ut i eviga diskussioner och dravel som rimligtvis inte ens den ivrigaste psykologistuderande kan finna givande.
okidoki
2016-10-11
Herregud så tråkig och Knightley grimaserar värre än någonsin.
Supernaut
2016-06-21
Långt från Cronenbergs bästa, men solitt hantverk och mycket bra personregi gjorde den intressant och underhållande. Strålande skådisar och löjligt snygg kostym lyfte den ännu mer. En svag fyra.
Asmorod
2016-03-17
Otroligt ofokuserad.
Gabriellao
2015-03-08
Första halvan var bra!
2015-01-14
Trots regissören David Cronenbergs långa karriär så var det inte innan filmen "The History of Violence(2005)" som jag kände någon lust att se en film från honom. Den filmen var fantastisk liksom "Eastern Promise(2007)". När det dock gäller "A Dangerous Method" var det skådespelarna som lockade: Knightly, Fassbender och Mortensen. Det skulle också visa sig att det är dessa skådespelare som är filmens styrka. Historien är OK men det är skådespelarna som gör filmen sevärd. 3+