3.3

A Decade Under the Influence

Idel regissörsadel ha för en gångs skull samlats framför kameran i denna dokumentär om sjuttiotalets amerikanska filmproduktion. Corman, Bogdanovich, Coppola, Cassavetes, Lumet, Altman, Pollack och andra tungviktare berättar om inspiration, arbetsförhållanden och branschen under den gamla, goda tiden. Kort sagt, det bästa med de flesta från amerikansk films guldålder.

Originaltitel A Decade Under the Influence
Regissör Ted Demme, Richard LaGravenese
Genre Dokumentär, 2000-tal

Ful_fisk
2016-04-24
Mycket bra dokumentär om New Hollywood-vågen! Kul att se intervjuer med många för mig tidigare ansiktslösa figurer som William Friedkin.
jenz
2009-10-05
Stark trea, intressant film gjord med kärlek men kanske lite väl ytlig, ryckig och ensidig för att verkligen höja sig - synd, det finns potential!
VanesaStar
2005-08-21
Den var riktigt intressant med en massa bra filmer o regissörer.
RiffRandell
2005-07-17
Håller med Illuminati. Filmen är intressant , massa klipp från bra filmer! Men det är en hejdlös mix, mer förvirrande än stabil.
suddgummihuvud
2005-02-27
Generöst med en massa clips från kultrullar från 1970-talet. Jag såg den -precis som HI - i Norrköping. Det var inte många där - vilket sammanträffande!!!
H.I.
2004-08-17
den var väldigt intressant när jag såg premiären i norrköping (på billig videokopia!) många bra klipp från kända filmer, bra i undervisningssyfte, kanske nåt att visa i skolan?
Yoko
2004-06-03
jätte många bra klipp intressant
Illuminati
2003-11-18
Omfattande och lätt rörig dokumentär om den amerikanska filmens 70-tal. Har med flera av de stora spelarna, Coppola, Scorcese, Bogdanovich, Altman, men allt känns lite pliktskyldigt och utan någon röd tråd att tala om. Vi får avsnitt om Roger Cormans budgetskola, om filmklubbarna på amerikanska universitet, om kvinnorna i amerikansk 70-tals film (vilket känns ganska märkligt att behandla separat) och naturligtvis om 68-rörelsen och motkulturen. Överlag verkar dock Demme och La Gravense mest intresserade av att få bra soundbites. Sålunda ges mycket tid till t ex Dennis Hopper och man trycker gärna och ofta på rebellsymboliken, vilket blir ganska tröttsamt till sist. Fungerar ändå hyggligt för den filmintresserade, en påminnelse om den amerikanska filmens guldålder kan alltid behövas och några tips på titlar som förbisetts kan nog många hitta.