3.4

A Geisha

Den 16 år gamla flickan Eiko flyttar från sin fattiga familj, till Giondistriktet i Kyoto för att bli geisha.

Originaltitel Gion Bayashi
Alternativ titel Gion Festival Music
Regissör Kenji Mizoguchi
Manus Matsutarô Kawaguchi, Yoshikata Yoda
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Michiyo Kogure, Ayako Wakao, Seizaburô Kawazu, Saburo Date, Sumao Ishihara, Midori Komatsu, Kanji Koshiba, Chieko Naniwa, Kikue Môri, Eitarô Shindô, Ichirô Sugai, Haruo Tanaka, Emiko Yanagi

hsimpson
2019-05-03
Skickligt hantverke, och en intressant inblick i Geishasystemet, som under 50-talet genomgick en del förändringar. Samtidigt lite oinspirerande. Kanske hade Mizoguchi redan tankarna på Sansho, som kom året efter, och som är mycket bättre...
foppa99
2012-04-30
stark 3a. fint förevisande av tradition o problematik. ger extra tyngd iom att Mizoguchis syster blev bortadopterad som geisha-lärling i unga år.
Kurosawafan
2008-08-02
stilren spännande/intressant och snygg
Tonti
2008-05-27
En intressant och avslöjande studie av Geishasystemet i 50-talets. Det kan ta ett tag att komma in i filmen men den är mycket välgjord och till slut också gripande.
maldoror
2006-11-06
Medan Life of Oharu är lite i längsta laget, samtidigt som den är matig och i slutändan jävligt bra, så är den här rullen aningen för kort. Den slutat när det börjar bli riktigt intressant. Ändå en sevärd film.
Gustavo99
2006-08-10
Nej det är inte lätt att vara geisha. Inte en av Mizoguchis starkare filmer kanske, men fortfarande intressant.
klauskinski
2006-06-26
Såg denna bara för ngn vecka sedan, kan inte bar annat en att konstatera att Mizoguchi är en mästare. En femma.
skitbad
2006-04-20
Bilderna, musiken, känslan, kamerarörelserna, klippningen, allt är i perfekt samklang med varandra. Kan hända att jag överreagerar nu men jag måste ge den en 5:a, utsökt, finstämt, helt underbart. Att så få verkar ha sett den gör mig nästan lite sorgsen.