2.6

Kungens hologram

En misslyckad amerikansk affärsman försöker ta igen sina förluster genom att resa till Saudiarabien och sälja sin idé till en förmögen monark.

Originaltitel A Hologram for the King
Regissör Tom Tykwer
Manus Tom Tykwer
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Tom Hanks, Sarita Choudhury, Sidse Babett Knudsen, Tracey Fairaway, Jane Perry, Tom Skerritt, David Menkin, Christy Meyer, Megan Maczko, Ben Whishaw, Khalid Laith, Amira El Sayed, Waleed Elgadi, Dhaffer L'Abidine, Omar Elba

dudson
2022-01-10
Rejält annorlunda film där man verkligen fastnar för dessa smått underliga karaktärer. Hanks kan ju vraka o välja på roller givet. Denna är riktigt intressant. Ungefär en liknande film som herr. Nicholas-Cage skulle kunnat välja. Då båda är briljanta skådisar. Väljer då Cage framför Hanks alla dagar i veckan...
idaho1981
2021-05-29
Underhållande visst, men lite för tydliga karaktärer och väl enkla lösningar.
fridenpaden
2019-04-19
Alla Tom Hanks karaktär pratade med kunde engelska. De till och med visste att de skulle prata engelska med honom. Alla hade även gått på college i USA.
okidoki
2018-05-26
Tröttnade på detta samma samma.
Rele
2018-05-21
En trevlig kärleksfilm. Storyn är inte så spännande, men Tom Hanks och Sarita Choudhury gjorde bra ifrån sig. Jag ger en stark tvåa.
StureStenhög
2018-01-26
En trivsam film med en intressant spelplats. Det känns dock väldigt mycket som ett västerländskt perspektiv som aldrig blir speciellt autentiskt, men det är jag inte helt säker på om filmen är menad att vara heller. Jag får nog säga att det överhuvudtaget är det lite oklart vad den vill vara, det hoppas runt hit och dit, och det är hela tiden ganska bra, men det blir inte så mycket av någonting. Som tur är håller iaf Tom Hanks ihop det här på sitt karaktäristiska vis, och scenerna med honom och chauffören är genomgående de bästa. Miljöerna är fortfarande en tillgång också. Så det räcker till en trea, även om den är ganska svag
mammene
2018-01-25
Ingen typisk Tykwerfilm direkt och som jag såg den utan den vetskapen hade inga Tykwer förväntningar. Det var en ganska småtrevlig och smårolig film där man lite lagom skojade om Saudiarabien och kanske slog hål på några fördomar. En lättsam film som inte gjorde så stora anspråk på att vara något annat och Tom Hanks förgyller det mesta.
pblixt
2017-03-29
Sämsta manuset, bild och redigering som jag sett på åratal. Måste vara en film som beställts av Saudiarabien som reklam men där man sparat in på fel saker... Till och med Tom Hanks ser ut som att han har ont när han ska gestalta att vara kär..
Christofer
2017-03-10
Intressant upplägg och miljö, men där man tyvärr bara skrapade på ytan och allt blev bara spretigt och platt. Hade väntat mig mer med Hanks i förarsätet...
HerrNenne
2017-02-05
Känns mest som ett reseprogram där Tom Hanks är programledare i Saudiarabien. Säger ingenting.