3.2

A Late Quartet

De fyra medlemmarna av en världsberömd stråkkvartett kämpar för att håll ihop gruppen trots stora egon, dödsfall och ostoppbar lust.

Originaltitel A Late Quartet
Regissör Yaron Zilberman
Manus Yaron Zilberman, Seth Grossman
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Philip Seymour Hoffman, Christopher Walken, Imogen Poots, Catherine Keener, Wallace Shawn, Mark Ivanir, Madhur Jaffrey, Liraz Charhi, Megan McQuillan

Myllo
2018-11-07
En mycket speciell film då den vänder sig till en exklusiv och ganska liten målgrupp, nämligen de som älskar klassisk musik. Dit hör jag och dessutom tycker jag att Beethoven är den främste tonsättaren och att stråkkvartetter är bland det bästa. Alltså blir jag helt begeistrad i denna film. Välgjord. duktiga och engagerade skådespelare och underbar musik. Att hålla ihop en kvartett under en längre tid kräver oerhört mycket av de deltagande och i den trovärdiga intrigen sätts de verkligen på prov. Slutet är hjärtknipande utan att bli sentimentalt.
KyLLo
2018-10-05
Bra skådisar i en riktigt dålig film. Ett tag trodde jag att det stod fel i tablån och att det var något kulturreportage. Den består bara av ointressant prat och sedan tittar personerna ständigt åt ett konstigt håll när de pratar, som i många dokumentärer när den för tittaren osynliga intervjuaren står bredvid kameran. Jag förstår inte varför användare som tycker att den är tråkig ändå sätter treor och fyror. Gillar man skådisarna kan man spara betygen till deras intressanta filmer. För mig blir det en etta eftersom jag hade klarat mig utan filmen.
StureStenhög
2016-06-28
Mycket en skådespelarnas film. Det är en utmärkt ensemble som får ta sig an intressanta rollfigurer, och samspelet dem emellan är sevärt bara det. Men här finns också en intressant studie av hur saker kan falla samman hos en grupp människor när den vanliga ordningen börjar rubbas lite. Alla sidohistorier har förvisso setts förut, men sättet de vävs ihop på gör att det här ändå sticker ut lite. En ganska stark trea
mammene
2016-06-25
Högklassigt skådespel och en historia som lade sig när ridån gick ner. Jag gillar när man väver in metaforer, som man gjorde här, en liknelse som blev tydlig utan att skrivas på näsan, den kom mjukt och stilla som en livsvisdom.
HerrNenne
2016-02-20
Svårt att engagera mig, det händer lite, det händer mycket, och mycket lämnas öppet. Mer ett besök än en historia.
KillerPutte
2015-12-17
(rek.3) Rätt tråkig och lämnade alldeles för mycket handling åt sitt öde.
Gigi1943
2015-01-05
Bortsett från tråkiga filharmonikastycken var filmen väldigt bra med fina rollprestationer. Oj vad jag gillar Hoffman.
England
2014-11-09
Normalt sett så hade jag älskat denna film, men det känns alldeles för oengagerat stora delar av tiden...
Engravadlax
2014-05-01
Mycket svajigt skådespel, t.ex. av Mark Ivanir och speciellt Imogen Poots. Walken verkar mer frånkopplad än vanligt. Även Catherine Keener är riktigt kass ibland. Känns rätt genomgående halvhjärtat, ev. med undantag för Hoffman som ger allt som vanligt. Manus är ganska ytligt, man drar hastigt över viktiga händelser. Den konstanta bakgrundsmusiken drar ned scener som hade fungerat bättre utan den. Det största problemet med filmen är nog ändå att man hela tiden pladdrar om hur bra kvartetten och musiken är, men det är ju lika meningslöst som att försöka beskriva bild med ljud. Lite lol också när man tydligt kan se att kvartetten mimar dåligt (Walkens fingrar är överallt, även när han inte 'spelar'). Ett par stunder framåt slutet engagerar någorlunda, men det blir aldrig bra.
Asmorod
2014-04-01
Fin. Allt annat känns överflödigt.