2.2

A Legendary Love

En episk och vacker Romeo och Julia-saga, om en javanesisk hinduprinsessa och hennes muslimska malaykrigare som kämpar i motvind i naturskön 1500-talsmiljö. Actionfantaster utlovas flygande uppvisningar i den malaysiska kampsporten silat. De mer poetiskt lagda kan se fram mot symboliska drömsekvenser och spoken word-monologer vid vattenfall, allt destillerat genom ett sydostasiatiskt bildspråk. Teong Hin nominerades vid Venedigfestivalen till bästa nya regissör för denna debut, som är Malaysias dyraste och mest uppmärksammade film hittills.

Originaltitel Puteri gunung ledang
Regissör Saw Teong Hin
Manus Saw Teong Hin, Mamat Khalid
Genre 2000-tal, Romantik, Fantasy
Skådespelare Tiara Jacquelina, M Nasir, Adlin Aman Ramlee

letsspa
2005-11-05
Under en lång stockholms filmfestival med massor av filmer som ville säga mig något, kom den här som en skänk från ovan. 145 minuter njutning, vackra bilder, vacker kärlek, vackra fightscener... Min vän somnade och jag satt där ensam i biomörkret och det, mina vänner, var magi.
Lillavarg
2004-12-13
en vacker film som dock var alldeles för lång!
JesperC
2004-12-08
Som en Crouching Tiger med obegriplig handling och uselt skådespeleri. Sövande och skrattretande då man lyckas hålla ögonen öppna.
whirlwind
2004-12-08
otroligt naturskön, dock bara en kool fightingscen och en alldeles för långdragen story...nja
Meowth
2004-11-22
genren flashiga episka kärleks historier med vissa kampsports tendenser
sw33t
2004-11-22
vilken genre skulle det vara? malaysiska sagor?.. Jag har bara sett en hittills iallafall.
Jas
2004-11-22
Nja.. Känns som det finns bättre filmer i samma genre.
Bjönen_Plöta
2004-11-22
Ganska glligt på nått sätt, ostig och stjärtepisk, men vet inte, nånting får mig att på nått sätt gilla den.
som_alla_andra
2004-11-21
Alltför långdragen...sista halvtimmen var dock bra..
Juanito
2004-11-21
Neeeeej. Pinsam i mina ögon. Svag tvåa.