2.9

Don't Breathe

För att slippa tristessen, och kanske en dag kunna komma bort från sin hemstad, har de tre vännerna Rocky, Alex och Money begått en rad välplanerade inbrott. När de hör talas om att en blind man bor ensam i ett ödsligt bostadsområde och har en förmögenhet undangömd i sitt hem, bestämmer de sig för att genomföra sin största och sista kupp.

Originaltitel Don't Breathe
Regissör Fede Alvarez
Manus Fede Alvarez, Rodo Sayagues
Genre Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Stephen Lang, Jane Levy, Dylan Minnette, Daniel Zovatto, Emma Bercovici, Franciska Töröcsik, Christian Zagia, Katia Bokor, Sergej Onopko, Olivia Gillies
Filmnummer 119641

Grillo
2018-11-15
Första halvan hejade jag på gubben, andra halvan hejade jag på hunden. Förstår inte hyllningskören riktigt. Okej men inte mer.
fanny7504
2018-10-13
En fråga: Har inte amerikanare bankkonton dom kan förvara 300 000 dollar på???
Tatty
2018-09-03
Den var faktisk spännande än vad jag trodde!
2018-08-29
Rätt okej men fruktansvärt förutsägbar och man visste hela tiden vad som skulle hända..
erc
2018-08-24
Gillade de nya knepen för att fånga uppmärksamheten. En klart godkänd uppdatering av skräckformatet. Som vanligt i den här genren är karaktärernas och storyns motivation mycket grund, men eftersom det är en konvention mer än en brist och grunden är i underklassens många desperata existenser är den ursäktad. Den innehåller vändningar som i efterhand kanske inte är så oväntade men som ändå fungerar. Det måste också tilläggas att användningen av tystnad, som Krasinski senare utnyttjade mycket bra i A quiet place, förhöjer intensiteten. I övrigt är det inget som överstiger mediokert. En dussinfilm med oförverkligad potential, skulle man kunna säga. Fast jag är tveksam till om mer kvalitativt hantverk egentligen skulle göra så mycket.
martineden
2018-07-16
[rek. 3] Även om premissen är ganska enkel så förnyas intrigen hela tiden genom nya konflikter på manusnivå, vilket är ypperligt för denna typ av film. Tycker även att man på ett smart sätt ger karaktärerna tillräckligt med bakgrund för att väcka sympati, dock utan att komma i vägen för den huvudsakliga handlingen. Regin är väldigt bra och filmen är riktigt spännande och obehaglig. Även om idén i sig inte är banbrytande är utförandet fullkomligt lysande och helt och hållet värt en eloge. Mycket bra! 4.
StureStenhög
2018-03-27
Den här filmen får väl ses som ett bevis på att det går att vara kreativ även inom en genres strikta ramar. Upplägget är påhittigt, och man visar upp flera roliga idéer och snygga lösningar längs vägen. Sedan finns det förstås en hel del man kan ifrågasätta också (tänker t.ex. på en scen där fönstren är igenbommade för att sedan plötsligt inte vara det längre, missade jag någonting där?), men allt sådant blir ändå överkomligt. Spänningen är på topp hela vägen
AngelsDiary
2018-03-26
Första titten så skulle den ha fått en 5a men kände faktiskt efter en om titt att den höll inte så långt så en stark 4a. Tror inte jag har sett en film som utspelar sig på samma sätt innan och gillar det starkt, även om den har sina brister när man kollar lite närmre. Men helt klart värd att se.
2018-02-03
Ändamålsenlig skräckthriller med sedvanligt korkade karaktärer, hyfsad spänning och ett antal småfyndigheter. Tål definitivt att ses. (7+/15)
dafreakish
2017-12-17
Ovanligt fyndig standardskräckis med ren och blind, pun intended, terror. Problemet ligger i att filmen blir för lång och utdragen och i och med det faller oerhört mycket av trovärdigheten som redan från början låg och skvalpade i osannolikhetens vatten. Svag trea på en film vars intentioner var lovande och vars resultat ändå skapar den spänning man vill ha.