3.1

A Mighty Heart

Mariane Pearl ger sig ut på ett desperat sökande efter sin make, journalisten Daniel Pearl, som har försvunnit i Pakistan.

Originaltitel A Mighty Heart
Regissör Michael Winterbottom
Manus John Orloff
Genre Biografi, Krig, Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Angelina Jolie, Will Patton, Dan Futterman, Archie Panjabi, Denis O'Hare, Demetri Goritsas, Jillian Armenante, Christine Rose, San Banarje, Kimberly Ensey, Irrfan Khan

Skapad 2007-10-21 av niklasringdahl
Efter attackerna den 11:e september så ökar den journalistiska närvaron i Pakistan och Afganistan, samtidigt som stämningen blir mer våldsam, särskilt gentemot amerikanska media. Den sanna histo...   Läs mer »

2017-10-26
amam
2012-12-28
Vet inte riktigt varför Jolie fick så mycket lovord av folk här. Jag tyckte mest hon var ganska dryg i sin rolltolkning. Själva filmen är hyfsat tråkig.
tvamvarg
2012-08-12
Har garanterat betygsatt denna innan men FT super bort mina stjärnor...
Retard_Messiah
2012-02-23
Det här är ett sådant där verklighetsbaserat drama med Angelina Jolie i huvudrollen. Denna gången är det onda terrorister efter 11:e september katastrofen som är elakingarna. Agelina Jolie gör det starka kvinnoporträttet av Mariane Pearl. En gravid kvinna som känner att hon uppnått det perfekta livet. Hon har en underbar make, de har båda arbete som journalister och hon är gravid. Allt har blivit som hon drömt om. Så en dag får hennes make Daniel Pearl ett mail om att intervjua en eventuellt misstänkt för terrorist attentaten i New York. Det visar sig att han blivit lurad. För egentligen är det ingen intervju. Det han kommer att bli inblandad i är ett kidnappningsdrama där han själv är offret. Hans älskade gravida fru Mariane börjar ganska snart bli nervös och detta leder till en hetsjakt för att få hem Daniel i trygghet igen. Filmen är verkligen en kamp mot klockan och det blir väldigt spännande. Eftersom man i förväg i det specialinspelade introt får veta att det är en hyllningsfilm om en modig hjälte som offrat sitt liv så är förstås överraskningsmomentet borta. Men det intressanta med filmen är att följa jakten på kidnapparen och att få bevittna vilken modig och stark kvinna Mariane Pearl är. Inte lätt att vara höggravid och klara den press hon utsattes för både psykiskt och fysiskt. De 9 månader då man är gravid behöver man egentligen lugn och ro. Men hon klarar det galant och Angelina Jolie gör rollen galant. Men så är det sådana här draman som verkligen har en historia att berätta som hon brinner för. Detta är helt klart Angelinas film känns det som. De andra är sidokaraktärer som bara finns där för att hjälpa hennes karaktär i sitt sökande. Men de andra är förstås också bra i sin roller. Särskilt Dan Futterman som spelar den kidnappade maken. Han dyker bara upp lite i början och sen medverkar han i Marianes tankar och minnesbilder i de återblickar man får se. Ett starkt drama som inte direkt målar upp en fördelaktig bild av talibaner. De framställs som de onda. Men det är ju också en amerikansk familj som blir utsatta. Och det var så här det gick till. Just de talibaner i filmen var elaka och det finns även andra invånare från deras land som hjälpte Mariane i sitt sökande efter maken. Så det finns inget annat sätt att göra vinklingen.De som var rötägg blev vinklade som det och de som var hjälpsamma blev hyllade. Filmen imponerade på mig. Jag gillar filmer med starka kvinnoporträtt och modiga människor som kämpar för det de tror på i sådana här verklighetsbaserade filmer. Vill man få lite kunskaper om maktkampen mellan muslimer och judar så är detta rätt film. För det var just misstankarna om att Daniel Pearl var en judisk journalist som fick honom kidnappad. Talibanerna skyllde attentatet på judarna. Stark fyra av fem möjliga får denna film i betyg av mig.
Virrpanna
2012-02-04
Verklighetsbaserad, sånt gillas!
2012-01-19
Intressant historia, stabilt hantverk, fantastisk Jolie, ganska tråkig film. (7/15)
dafreakish
2011-09-26
Spännande film om sökandet efter Daniel Pearl i en film där Jolie briljerar i varje scen. Kul att se att hon inte bara ska vara snygg hela tiden utan också kan agera. Skön stämning och bra berättat även om sista 5 minuterna hade kunnat tas bort helt.
tpb
2011-09-25
Jolie är en njutning här.
johansk8
2011-07-21
Det mest intressanta med filmen är inblicken i hur polisarbete i Pakistan kan gå till. Det är riktigt härligt att följa. Men filmens huvudfokus är ju egentligen den hjärtskärande kärlekshistorien mellan makarna Pearl - där går det inte så djupt. Men det är habilt.
impeesa
2011-07-13
Gillar att filmen inte följer vanligt actionstuk, och att man slipper se groteska bilder fastän filmen har en hemsk handling. Nästan filmad som en doku-såpa. Gillar annorlunda grepp.