3.8

A Moment of Innocence

Makhmalbaf anlitar yngling och man för att iscensätta det dåd som han själv begick som ung, då han angrep och knivhögg utposterad polisman i en attack mot regimen. Under filmens gång kommer polisen till vissa insikter kring föreställningar som jagat honom sedan före dådet.

Originaltitel Nun va Goldoon
Alternativ titel Bread and Flower
Regissör Mohsen Makhmalbaf
Manus Mohsen Makhmalbaf
Genre Drama, Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Mohsen Makhmalbaf, Mirhadi Tayebi, Ali Bakhsi, Ammar Tafti, Maryam Mohamadamini, Moharram Zaynalzadeh

Skapad 2019-10-30 av AgnesPetter
Nun va Goldoon av Mohsen Makhmalbaf är en semi-fiktiv, semi-självbiografisk metafilm som går i linje med den iranska nya vågen, en filmstil som växt fram i Iran ända sedan slutet av 60-talet. ...   Läs mer »

jeremy_jones
2013-02-13
Oj vad intressant detta var. Farligt nära fullpoängaren. (5/6)
KimEkberg
2012-04-28
ja, det här gillas. premissen sätter ribban, och den rätta Moshen-stilen fortsätter genom hela filmen.
Malfunction
2011-07-24
Yesss. Älskade allt men tyckte det var extra roligt när skräddaren pratar om John Waynes sämsta film "The Conqueror".
emilstjernholm
2008-08-21
Är på samma spår som användaren niklaseriksson. Det är visserligen finurligt berättat men det tar aldrig riktigt tag i mig.
thegoodold
2007-11-30
Det tar sig, om man säger så, och landar på en svagare fyra. Väl genomförd film på alla plan. Min första Mohsen Makhmalbaf.
Mojok
2007-08-25
Mycket bra metafilm, inte i klass med Kiarostamis "Close-up", men inte långt ifrån heller. Bästa jag sett av Makhmalbaf hittills.
orCa
2007-07-14
snudd på femma. fint budskap och stundtals väldigt roliga scener.
skitbad
2007-04-26
Ska hålla inne med 5:an tills jag lyckats kyla ner mig lite men vilken fantastisk film!
niklaseriksson
2007-02-02
Det tar sig vad det lider, det är snyggt metaberättande, det är intressant, men det tar tyvärr aldrig riktigt skruv för mig. Kan behövas smältas dock.
niklaseriksson
2007-02-02
Det atr sig vad det lider, det är snyggt metaberättande, det är intressant, men det tar tyvärr aldrig riktigt skruv för mig. Kan behövas smältas dock.