3.1

A Most Violent Year

Året är 1981, ett av de statistiskt sett våldsammaste åren i New Yorks historia. En immigrant och hans familj försöker expandera sin affärsverksamhet och dra nytta av de möjligheter som dyker upp, under en tid då stadens korrupta natur hotar att förstöra allt de har byggt upp.

Originaltitel A Most Violent Year
Regissör J C Chandor
Manus J C Chandor
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Oscar Isaac, Jessica Chastain, David Oyelowo, Albert Brooks, Alessandro Nivola, Elyes Gabel, Catalina Sandino Moreno, Ben Rosenfield, Peter Gerety, Christopher Abbott, Matthew Maher, Jerry Adler, Quinn Meyers, Glenn Fleshler, David Margulies, Annie Funke

araka
2022-04-25
Bra skådespelare, mycket bra miljöer, ganska usel intrig. Enda anledningen till att jag såg hela filmen var skildringen av tidiga åttiotalets slitna New York.
amam
2020-12-20
Svag trea. Bra drama men var lite frågande efter slutet.
Dream
2020-11-28
Lågt tempo, men när det blev spännings moment i mellan åt så sögs man in igen. Känns nästan some en bröderna Coen film. Mycket bra.
BarryHero
2020-07-20
Fin gestalning av 1970-talets New York i långsamt tempo och Oscar Isaac är i vanlig ordning högst kompetent i sin roll tillsammans med Jessica Chastain. Det är inte så mycket storyn som gör filmen bra som den härliga 70-talsmiljön i NY.
Rele
2020-07-13
En seg men trevlig och välgjord film. Duktiga skådespelare, Manuset var lite slet men regin fixade Chandor bra. Jag ger en trea.
Murvel48
2017-12-03
Fuffens inom eldningsoljebranschen känns inte som världens hetaste tema men det hör dramat är så välgjort att det blir klart sevärt.
saggesaliv
2017-09-13
riktigt snygg färgsättning och briljant skådespel. storyn lyckas hålla upp intresset nästan hela filmen också! alexander eberts musik är grym! Detta gillar jag, JC Chandor levererar återigen! 71/100
Zipper
2016-11-06
Trodde det skulle vara lite mer umpf. Solid, välgjord, välspelad men inget man ser om eller tänker på igen.
StureStenhög
2016-10-12
Inte direkt en dålig film, men den känns bara så slätstruken. Historien känns ganska ointressant, och även om det finns vissa aspekter av karaktärerna som man hade kunnat göra något med, så tycker jag aldrig att man gör det riktigt. Tidsperioden är dock snyggt återgiven på ett nedtonat vis, och man har lyckats bra med återskapa känslan från filmer från den här eran. Men tyvärr blir detta mest av allt en påminnelse om att vi har sett den här sortens film göras så mycket bättre många gånger förut. Den här puttrar mest på och lyckas undvika att bli tråkig, men mycket mer blir det inte
2016-02-21
Det är mycket här som är bra i detaljer, tempo och berättande. Problemet är att grunden är så otroligt risig. Varför??? är en fråga som dyker upp många gånger. En annan fråga är; fanns inte försäkringsbolag på 80-talet? Irriterande relation också. Har sina poänger ändå. Men funkar inte för mig.