3.1

A Most Violent Year

Året är 1981, ett av de statistiskt sett våldsammaste åren i New Yorks historia. En immigrant och hans familj försöker expandera sin affärsverksamhet och dra nytta av de möjligheter som dyker upp, under en tid då stadens korrupta natur hotar att förstöra allt de har byggt upp.

Originaltitel A Most Violent Year
Regissör J C Chandor
Manus J C Chandor
Genre Action, 2010-tal, Kriminalare, Drama, Thriller
Skådespelare Oscar Isaac, Jessica Chastain, David Oyelowo, Albert Brooks, Alessandro Nivola, Elyes Gabel, Catalina Sandino Moreno, Ben Rosenfield, Peter Gerety, Christopher Abbott, Matthew Maher, Jerry Adler, Quinn Meyers, Glenn Fleshler, David Margulies, Annie Funke

Murvel48
2017-12-03
Fuffens inom eldningsoljebranschen känns inte som världens hetaste tema men det hör dramat är så välgjort att det blir klart sevärt.
saggesaliv
2017-09-13
riktigt snygg färgsättning och briljant skådespel. storyn lyckas hålla upp intresset nästan hela filmen också! alexander eberts musik är grym! Detta gillar jag, JC Chandor levererar återigen! 71/100
Zipper
2016-11-06
Trodde det skulle vara lite mer umpf. Solid, välgjord, välspelad men inget man ser om eller tänker på igen.
StureStenhög
2016-10-12
Inte direkt en dålig film, men den känns bara så slätstruken. Historien känns ganska ointressant, och även om det finns vissa aspekter av karaktärerna som man hade kunnat göra något med, så tycker jag aldrig att man gör det riktigt. Tidsperioden är dock snyggt återgiven på ett nedtonat vis, och man har lyckats bra med återskapa känslan från filmer från den här eran. Men tyvärr blir detta mest av allt en påminnelse om att vi har sett den här sortens film göras så mycket bättre många gånger förut. Den här puttrar mest på och lyckas undvika att bli tråkig, men mycket mer blir det inte
2016-02-21
Det är mycket här som är bra i detaljer, tempo och berättande. Problemet är att grunden är så otroligt risig. Varför??? är en fråga som dyker upp många gånger. En annan fråga är; fanns inte försäkringsbolag på 80-talet? Irriterande relation också. Har sina poänger ändå. Men funkar inte för mig.
foppa99
2015-11-29
gillar den nedtonade approachen som råder i smått o stort
myslas
2015-11-26
Lågmält och bra återigen av Chandor, även om jag tyckte bättre om "All is lost". Isaac och Chastain är, som vanligt, utmärkta i sina roller.
WillyV
2015-11-15
En kvalitetsprodukt rätt igenom. Isaac och Chastain är ju ess. Positiv överraskning iom sin höga grad av realism och låga grad av underhållningsvåld.
Portugallien
2015-10-29
Metheuz
2015-09-20
Var inte riktigt den film jag hade förväntat mig. Trodde det skulle vara mer, tja, våld helt enkelt. Bra prestationer av skådespelarensemblen. Själva historian är kanske inte alltför engagerande.