3.1

Gringo: Professionell Pistolero

Utspelas under mexikanska revolutionen. Paco leder med hjälp av Kowalski "The Mercenary" ett krig mot den mexikanska militären. "Curly" är dem hack i häl. Musik av Morricone.

Originaltitel Il Mercenario
Alternativ titel The Mercenary, Revenge of a Gunfighter, Salario para matar, A Professional Gun
Regissör Sergio Corbucci
Manus Giorgio Arlorio, Adriano Bolzoni, Sergio Corbucci, Franco Solinas, Sergio Spina, Luciano Vincenzoni
Genre Komedi, Western, 60-tal
Skådespelare Franco Nero, Jack Palance, Tony Musante, Franco Giacobini, Giovanna Ralli, Eduardo Fajardo

EvilNed
2018-09-11
Detta blev min första Corbucci och jag får egentligen bara en genomgående känsla av att filmen är en blek imitation av Leones stil. Med det sagt var den underhållande ibland. Däremot tycker jag Nero var blekare än vanligt och Jack Palance var synnerligen ointressant.
Grillo
2018-04-15
Vilken svensk titel alltså...
FabianBom
2017-10-16
bra nero sw...
niebaotan
2015-12-04
Companeros light. Corbucci, Nero, Palance och Morricone later ju som en oslagbar kombination, och visst, i vissa stunder tander det till ordentligt. Emellanat ar det dock pa tok for mycket trams och storyn kanns osammanhangande. Langt fran Corbuccis tva masterverk Companeros och Django men trotsallt val vard en titt. Jack Palance frilla ar fantastisk!
Zebulonm
2015-09-24
Nja sådär..
idd
2015-04-05
Lite för flamsig för sitt eget bästa. Som sagt så borde kombon corbucci, nero å morricone ha blivit bättre!
lekke
2013-03-23
En av Morricones mest underskattade stunder i rodeoduellen! I övrigt en ganska tam film. Palances hår värd att fnissa åt.
bryngel
2013-03-05
Jack Palance hår gjorde mig så full i skratt att jag hade svårt att koncentrera mig på filmen. Det var en rek. fyra men detta är ju knapp värt en trea.
atroxa
2012-10-14
Jack Palance är alltid bra, Morricones toner förhöjer, och en Franco Nero som lyckas tända tändstickorna på i princip allt som går.
Semiramis
2011-08-03
En svag trea; det är ju faktiskt en ganska fjantig film.