3.1

A Quiet Place

I en post-apokalyptisk värld lever en familj i total tystnad av rädsla för ett övernaturligt väsen som attackerar vid ljud.

Originaltitel A Quiet Place
Regissör John Krasinski
Manus Scott Beck, John Krasinski, Bryan Woods
Genre Drama, Thriller, Skräck, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Emily Blunt, John Krasinski, Millicent Simmonds, Noah Jupe, Cade Woodward, Leon Russom

Jockflake
2021-06-17
Riktigt sjyst, gillar verkligen att de visar monstren i öppningsscenerna. En del plotholes finns det ju så klart, och dumma barn får man ha lite översikt med. Men överlag, så är detta bland de bättre "skräck" filmerna som kommit på senare år.
quelnightmare
2021-06-10
Långsamt och försiktigt går en familj på fem genom en övergiven stad och ser till att bara gå på sandvägen. Bra hype.
Tonti
2021-06-03
Helt okej, men framstår i slutändan inte som särdeles originell.
KimEkberg
2021-06-03
gillar egentligen att de inte ska snacka, tycker det är en bra gimmick. synd att de inte vågade ta bort musiken också, för den sabbar ju verkligen konceptet. gillar också manusets schweitzerostliknande struktur, att spiken i trappan får sitta kvar hela filmen, osv. nåt kittlande med att filmen både är smart och korkad samtidigt, att bebisen ska vara med, och att det bara är manusförfattarna som väljer utsträckningen av hur problematisk den är. men det är tyvärr mer än lovligt smäktande, platt och stereotypt genomfört för att man ska orka. tankarna glider lätt från själva filmen till att hitta på lösningar på deras problem.
norenorama
2021-01-11
Hyggligt super störande att filmen skapar och förstorar problem för att kunna skapa en story runt ett problem som är väldigt lätt att lösa. Typ som att filmen största hot var kyla och att de en kilometer från sitt hus hade en naturlig varmkälla som rinner året om... KANSKE FLYTTA DIT??????????????????????? + att man innom 40 sek kommer på 200 olika hypersimpla sätt att kämpa emot hotet. Exakt 0% chans att mänskligheten skulle ha problem i den där situationen.
Ranma
2020-04-11
Rätt välgjord och väldigt spännande, gick helt klart att se på. Lite plotholes står man väl ut med.
OffTheGround
2020-03-23
Roligare i teorin än i praktiken, tyvärr. Men visst har den sina stunder.
jezebel
2019-12-01
Riktigt mild sås. Är det skräck eller ett actionscifi-drama?
amotherscrime
2019-10-22
En intressant idé som utvecklas till en upplevelse som är svår att genomlida. Plotholes ÖVERALLT och skrattretande karikatyrer till karaktärer. Måste vara den mest överskattade filmen som gjorts under 10-talet. Tycker synd om Blunt som måste vara med i sin mans patetiska ursäkt till film.
BarryHero
2019-10-19
Var lite besviken när jag väl såg den eftersom den utmålades som en skräckfilm. Den är verkligen inte läskig! Och då är jag känslig för otäcka filmer. I efterhand har jag en bättre känsla trots alla logiska luckor (det kryllar verkligen av den). Helt OK postapokalyptisk värld byggs upp och det finns ett par scener som verkligen lever kvar på näthinnan efter filmen är slut. Vill inte säga för mycket eftersom jag anser att man inte bör veta allt för mycket om filmen på förhand. Däremot ska man inte tro att detta är något skräckfilm. Det är snarare ett drama/thriller.