2.8

A Rainy Day in New York

Två ungdomar anländer till New York och möts av dåligt väder och en serie av äventyr.

Originaltitel A Rainy Day in New York
Regissör Woody Allen
Manus Woody Allen
Genre Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Timothée Chalamet, Elle Fanning, Jude Law, Kelly Rohrbach, Rebecca Hall, Selena Gomez, Liev Schreiber, Diego Luna, Suki Waterhouse, Annaleigh Ashford, Cherry Jones, Griffin Newman, Taylor Black

Ful_fisk
2020-04-29
*fotograf. Storaro är fotograf.
Ful_fisk
2020-04-29
Nja, jag vet inte. Känns mest som att Woody Allen gör filmer för att motarbeta sin dödsångest nuförtiden, och efter två rätt starka filmer tappar man nu hoppet för storverk igen. Vad är egentligen poängen med den här filmen? Visst, den lunkar på, men den leder aldrig någon vart, vilket gör att det blir mer och mer trist efterhand. Storaro är ju fortfarande en briljant regissör, men som någon skrev ovan så är färgkorrigeringen över hans bilder en stor stöttesten. Överlag en rätt menlös Allen-film, en av hans svagaste.
labi
2020-04-09
Trist att den inte fick gå upp på duk. Har aldrig fattat varför, men det är en annan diskussion. Timothée Chalamet är slätstruken och känns loj och oengagerad i rollen som Gatsby. Selena Gomez har en ljuvlig röst, men saknar utatrålning. Elle Fanning lyser dock i varje scen! Plus även till Cherry Jones som står för filmens mest engagerande scen i rollen som Gatsbys mor. Stundtals känns den här filmen som ett hafsverk och klippningen är ibland för flipprig. Men en skön rulle i mellanskiktet av Woodys produktion.
skitbad
2020-02-27
Oj, mina känslor kring filmen varierar mer än vanligt för en sen Allen, eller en Allen överlag. Under filmens gång stördes jag av hela Ashley-spåret, även om jag förstod poängen av att göra hela den "världen" ytlig, pinsam och fånig kändes det banalt och billigt. Däremot känner jag i efterhand att det fungerar något bättre som idé i filmens hela bild än det gjorde under filmens gång så att säga. Skådespelerskans prestation är ju inget jag kommer skriva in i någon historiebok heller direkt. Gatsbys spår av filmen är dock på typisk Allen manér stor i sitt lilla. Filmen pendlar mellan en 2:a till en 4:a i betyg, som sagt ser en poäng av att de delar jag inte gillade var som de var men de får ändå ta lite för stor plats för att inte inverka negativt. Viktigt tillägg: Diego Luna är en sjukt störande skådespelare...
Taliah
2020-02-25
Woody är Woody och ibland blir det bara för sunkigt. Alla dessa nervösa unga tjejer vars oskuldsfullhet uppskattas av konstnärliga genier, gäsp. Men väldigt vackra vyer av New York och en del fina dialoger och händelseförlopp, trots förutsägbarheten. Blue Jasmin var nog den sista riktigt bra filmen, sen dess är det bara upprepningar, om än delvis underhållande sådana.
Paramis
2020-01-15
Jag har lite svårt för Allen JR som ska va så himla pretentiös. Jag tror "Blue Jasmine" förblir Allens sista riktigt bra film. Scenerierna är dock oslagbara.
Paramis
2020-01-14
ASSFACE
2020-01-02
Ibland är det trevligt att veta precis vad man ska få och så är det med Allen.
Tonti
2019-12-12
Svår att se som en film jämförbar med andra filmer, när det är så mycket Allen-bonanza med samma miljöer, (medvetna) klichéer och dialog som klingar så välbekant. Trots karikatyrer gör dock de flesta av skådisarna ett bra jobb, och det blir aldrig livlöst. Högt tempo. Smartphones existerar men används ganska sparsamt, vilket väl är någon slags kompromiss mellan regissörens idealvärld och verkligheten. Balanserar hela tiden på gränsen av det acceptabla. Men ändå.
KimEkberg
2019-12-10
På tok för sunkig och menlös för sitt eget bästa, och det blir ju alltid såååå pinsamt när Allen ska envisas med att skildra prostitution. Annars finns det mycket som uppskattas också, så som det väldigt skrivna manuset och händelseförloppet över en dag. Ful Grade också, känns som det har legat Storarofärger på bilden, som sedan har tagits bort digitalt och medfört den monokroma hudtonen.