3.6

A Room For Romeo Brass

Romeo och Gavin är bästa kompisar och har bott grannar i evigheter. De går i samma klass, har samma knäppa humor och varsin frånvarande pappa. Romeos är fysiskt frånvarande, med Gavins i och för sig är hemma, men är helt besatt i att titta på TV. En dag träffar de Morell som räddar dem ur ett slagsmål med två äldre killar. De blir genast betagna av denna mystiska främling som berättar de mest häpnadsväckande historier. Efter att de börjat umgås vill Morell ha en date med Romeos syster Ladine. Efter mycket tjat ger hon till slut med sig, men under dejten visar Morell helt andra sidor än tidigare: han blir våldsam och helt fixerad vid Ladine. Romeo umgås mer och mer med Morell, men Gavin drar sig undan efter ett obehagligt gräl.

Originaltitel A Room For Romeo Brass
Regissör Shane Meadows
Manus Paul Fraser, Shane Meadows
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Bob Hoskins, Paddy Considine, Frank Harper, Martin Arrowsmith, Ben Marshall, Julia Ford, Dave Blunt, Darren O Campbell, Ladene Hall, Vicky McClure

Spidde
2013-01-15
De flesta som letar upp den här gamla filmen lär vara This Is England-fans, och då är det förstås glädjande att man får se yngre versioner av "Milky" och "Lol". Jag hade inte väntat mig mycket mer än en småtrevlig film och började titta utan några större förväntningar, men blivit väldigt överraskad över hur bra filmen faktiskt är. Handlingen balanserar perfekt mellan mys och obehag och skådespelerna är utmärkta. En mycket charmig film med oslagbart soundtrack. Fyran i betyg är självklar.
Suverän
2011-08-25
Mycket stabil 4:a delas ut till denna mycket fina film! Lysande skådespel, sköna engelska miljöer och ett superbt soundtrack. Underbart att se den alltid vackra Vicky McClure och den stenhårda Frank Harper. Och ungarna i huvudrollerna är lysande (kul med en liten Milky från This Is England).
Martain
2009-07-29
Underbar! Synd att inte fler upptäckt den, spread the word homeboys!
Kavinsky
2008-03-06
Löjligt bra film och ett underbart soundtrack. Synd att många verkar ha missat denna storhet. Ett måste se!
Guildford4
2008-03-05
Fantastisk film...skådespelet är superb och musiken är underbar. Dom sista 10 minuterna är sååååå bra.
punchdrunk
2007-12-24
Jag instämmer helt. En mycket bra film.
Gialloblu
2007-07-26
Mycket sevärd, Meadows beskrivning av brittisk arbetarklass är mycket realistisk..
visser
2007-06-09
Oj, det här var bra! Alla Meadows filmer är sevärda, men den här har något extra. Mer lågmäld och nyanserad än hans senare alster. Ett litet mästerverk!