3.5

A Royal Affair

Den engelska prinsessan Caroline blir vid 15 års ålder bortgift med den schizofrene kung Christian VII av Danmark. Hennes öde känns förutbestämt när plötsligt ett mirakel inträffar i form av att kungens personlige och mycket charmerande psykiatriker, doktor John Struensee, anländer till hovet.

Originaltitel En kongelig affære
Regissör Nikolaj Arcel
Manus Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Mads Mikkelsen, Trine Dyrholm, Bent Mejding, Søren Malling, David Dencik, Laura Bro, Jacob Lohmann, Alicia Vikander, Thomas W Gabrielsson, William Jøhnk Nielsen, Mikkel Boe Følsgaard, Erika Guntherová, Klaus Tange, Cyron Melville

2018-03-07
Aldrig i livet. till och börjar med tycker jag Mads Mikkelsen är oehaglig som skådis och sen är resten av filmen dålig!!!
2017-10-25
karlstadtös
2017-07-29
Gripande!
CaptainAwesome
2017-04-04
(På dansk) Mads Mikkelsen, jä!
tvamvarg
2017-01-29
Jamen den var inte så dum. Intressant historia med Kristian VII.
2016-11-25
Mads Mikkelsen och Alicia Vikander är båda väldigt bra skådisar som jag verkligen gillar och spelar båda väldigt bra men jag känner verkligen noll kemi dom emellan här. Det gör att många känslosamma scener och detaljer faller platt. Vissa saker hastas förbi och andra saker känns oändligt utdragna. Filmen känns lite för liten och begränsad, det är en kort scen på dryga två timmar som ger mig någon som helst känsla för hur folket har det. Med bättre kemi och nerv i relationerna hade det här perspektivet funkat väldigt bra men nu gör det inte det. Stabil trea ändå, den är snygg och bra och intressant och massa annat. Men lite seg.
MrsRatched
2016-11-15
Intressant historia men ganska långtråkigt utförd. Inte mycket gnista i förhållandet och utanför huvudrollerna kändes det lite skolpjäs ibland. Kände mig inte så engagerad.
Runlibr
2016-09-19
Välgjord och som andra påpekat, kungen är mycket väl spelad! Tyvärr blir det trea pga tyckte inte man fick den där känslan mellan drottningen och Struensee. Håller med märkligt med engelsk titel på dansk film som väl är baserad på roman av PO Enquist? (Livläkarens besök)
MangHa
2016-08-15
Kändes som moderna människor med 1700-tals-kläder.
Tauriel
2016-07-06
Intressant film om ett stycke närområdeshistoria som jag inte visste så mycket om. Den fick mig intresserad nog att läsa på om vad som egentligen hände, vilket får anses vara ett gott betyg. Bra skådespelare och egentligen ingenting att anmärka på, men den sticker inte ut ur mängden av liknande långsamma och melodramatiska kostymfilmer.