2.9

A Royal Night Out

Det är maj 1945, andra världskriget är slut och över hela världen firar människor fredsdagen. London svämmar över av glädje och lycka och många ger sig ut för att delta i festligheterna. Två tonårssystrar tillåts för första gången att själva ge sig ut i natten och de hamnar i ett fantastiskt äventyr som är som en första dejt. Glädjeruset gör att de kommer hem alldeles för sent? Hemma är Buckingham Palace och de partysugna tonåringarna är prinsessan Margaret och hennes syster, blivande drottningen av England, Elizabeth II.

Originaltitel A Royal Night Out
Regissör Julian Jarrold
Manus Trevor De Silva, Kevin Hood
Genre 2010-tal, Drama, Romantik, Thriller
Skådespelare Sarah Gadon, Bel Powley, Emily Watson, Rupert Everett, Jack Reynor, Roger Allam, Ruth Sheen, Jack Laskey, Jack Gordon, Laurence Spellman, Sophia Di Martino, Hayley Squires, Fiona Skinner, Emma Connell, Mark Hadfield, Tim Potter, Geoffrey Streatfeild

idaho1981
2019-07-07
Bra skådespel, men karaktärerna blir lite för mycket karikatyrer.
mammene
2016-02-26
Här har man lyckats skoja till det med det något strikta brittiska kungahuset, under ytan finns det humor. Tiden är intressant med dess glädjeyra över freden och mycket finns att upptäcka där ute för en kväll. De två prinsessorna görs mycket bra av Sarah Gadon och Bel Powley, en trevlig film helt enkelt. Kul också att upptäcka DI Fred Thursday i en annan skepnad.
StureStenhög
2016-02-23
En kul idé, och resultatet blev en trevlig film. Det är givetvis inte en seriös historisk film på något vis, men det känns som att den är gjord i den tidens anda snarare än berättad genom ett modernt filter, och det är alltid välkommet. Segeryrans folkvimmel är väl återskapat, och det känns lite som att man får sig en rundtur genom 1945 års London. Både Sarah Gadon och Bel Powley sköter sig dessutom bra, och det är konstant lite småroligt. Den kommer ju inte direkt gå till filmhistorien, men det är en sevärd lättviktare
fridenpaden
2015-12-15
Trevlig historia.
Bomkia
2015-11-24
Lite för slätstruken för min smak. Lyfter aldrig riktigt. 2+
emsir
2015-10-22
Gullig och lite rolig, men också lite fånig. Stark två.
idma91
2015-10-22
En perfekt historia för oss som älskar periodfilmer. En mysig och humoristisk film, med snabbare tempo än majoriteten av filmer i denna genre och med intressanta karaktärer. Filmen visar upp det typiska engelska sättet - stela personligheter med ett strikt sätt, men som under ytan är mycket känslosamma och humoristiska - som jag tycker periodfilmer från som denna från England ska ha. På grund av det sättet så kan nästan alla situationer bli komiska. Det förekommer stunder av allvar och drama men fokus ligger inte på detta, vilket kanske inte ger filmen något större djup men som håller den lätt och trivsam att titta på. Min förkärlek för denna genre kan delvis göra mitt betyg partiskt, men som sagt om du gillar dessa typer av filmer är detta något du bör se.