2.8

A Simple Favor

En mammabloggare i en småstad upptäcker att hennes bästa vän har försvunnit.

Originaltitel A Simple Favor
Alternativ titel Une petite faveur, A Simple Favour
Regissör Paul Feig
Manus Jessica Sharzer
Genre Mysterium, Komedi, Kriminalare, Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Anna Kendrick, Blake Lively, Henry Golding, Andrew Rannells, Linda Cardellini, Jean Smart, Rupert Friend, Eric Johnson (I), Dustin Milligan, Bashir Salahuddin, Joshua Satine, Ian Ho, Sarah Baker (I), Glenda Braganza, Kelly McCormack, Aparna Nancherla

BarryHero
2019-12-22
Både Anna Kendrick och Blake Lively är fantastiska i sina roller. Kul och originell film med en ton som känns väldigt unik. Gillar både humorsidan av filmen och thrillersidan som var riktigt otäckt stundtals. Två timmar ren underhållning.
PeterTheW
2019-11-28
Feigs genrehopp är inte dålig, men den är... Svår. Det vilar en märklig känsla över hela produktionen som är svår att sätta finger på. En film han bara behövde få ur systemet, eller något. Stark tvåa.
Christofer
2019-08-23
Ganska hyggligt med en intressant story fram till upplösningen, som tyvärr sabbade en stor del av upplevelsen som helhet. Har också lite svårt för Anna Kendricks sockersöta framtoning, kan bli lite väl mycket ibland.
dafreakish
2019-08-04
En osannolik historia som ju längre den går både tappar fart och trovärdighet. Sista halvtimmen innebär en tempoväxling och den går från förhållandevis smart till faktiskt ganska dum. Trean är svag men räddas av charmen hos Kendrick och Lively.
Johjt
2019-07-21
Lite väl tramsigt och överdrivet ibland. Hade nog fått en 4a annars. Men hamnar tillslut på en svag trea för en genomtänkt idé.
HerrNenne
2019-06-10
I botten finns en idé till en riktigt bra film och är tidvis på väg dit ibland, lite pga Kendrick och sjukt mycket pga Lively, men den hittar aldrig dit. Svårt att sympatisera med någon alls, vare sig det är pga omoral eller för att man dummifierar personen, och filmen förstör hela sin känsla med otroligt avgörande misslyckade försök till humor vid absolut fel tillfällen.
JPerlie
2019-05-01
Hade för höga förväntningar när jag tog mig andenna. Kendrick är som hon är vilket var stundtals kul men va fan. Blake Lively är väl den som levererar högst i denna. Hade hoppats på ett lite mer twistat slut.
RunRiot
2019-03-21
Det känns som att Paul Feig inte var helt hundra på om han ville göra en komedi eller en thriller och resultatet är väl sådär... Visserligen skönt med en lite lättsammare film av den här typen, men tyvärr känns det mest tillkonstlat och blir aldrig riktigt intressant, trots starka skådespelarprestationer. Slutet är också riktigt dåligt. Filmen kunde ha gjorts betydligt bättre, men jag vet också sedan innan att jag inte är ett fan av Feig.
StureStenhög
2019-03-10
Förvånansvärt lyckad genrehybrid. Visst blir det lite tramsigt ibland, och historien har inte mycket originellt att bjuda på, men filmen törs ta ut svängarna lite och överraskar stundtals med sin humor. Som samtidssatir är den hyfsat lyckad, åtminstone klart bättre än vad man är van vid. Anna Kendrick blir lätt lite jobbig, men passar onekligen väldigt bra i en sådan här roll. Det är dock Blake Lively som imponerar mest. Jag kan inte påstå att jag brukar ha speciellt höga förväntningar på den här typen av filmer, men den här bjöd på god underhållning
pungsnigel
2019-01-22
En film som faktiskt har det mesta men sen faller totalt när de försöker knyta ihop den.