3.5

A Simple Formality

Onoff är en berömd författare som inte gett ut någon bok på flera år och blivit en enstöring som bor ute i skogen. En regnig och stormig kväll plockas han in på förhör av den lokala polisen efter att de påträffat honom andfådd, utan ID-handlingar och utan minne av vad som nyligen hänt. Inspektören som förhör honom misstänker att han kan vara inblandad i ett mord som inträffat i skogen under kvällen...

Originaltitel Una Pura formalità
Alternativ titel A Pure Formality
Regissör Giuseppe Tornatore
Manus Guiseppe Tornatore, Pascal Quignard
Genre 90-tal, Kriminalare, Thriller
Skådespelare Gérard Depardieu, Roman Polanski, Sergio Rubini, Nicola Di Pinto, Tano Cimarosa, Paolo Lombardi

Jamesa
2016-04-21
Gillar den här typen av filmer. Två män,god dialog och ett mysterium.

2011-10-07
Om den inte varit lite ojämn hade den fått en femma, men det drar ner lite för mycket. Trots det är detta en film jag ofta rekommenderar andra. Så kanske borde det vara en femma ändå.
alexis_flohr
2008-07-25
Vill se-listan pga: Komeda-låt med samma namn (verkar vara samma story som i låten)
Czechflash
2008-03-05
En genomgående välgjord film som fungerar på flera plan. Det är ett riktigt fint hantverk vad gäller fotot och klippningen, samt bra skådespeleri av både Depardieu och Polanski. Man vet inte vart det hela ska leda och man myser nästan igenom hela filmen för att få reda på hur allt ligger till.
final_cut
2007-12-08
Som helhet är den värd en titt men det är en plågsam resa. Logiska luckor och dels ointeressant dialog (som filmen till det mesta består av) gör det svårt att ta sig igenom detta kammarspel. Slutet är desto mer tillfredställande om man tar den Kafka-artade intrigen i beaktning och höjer helhetsintrycket något.

2006-08-07
Ojämn men när den är som bäst så är den lysande och Polanski är en riktig mysgubbe.
Zpirit
2006-08-03
fastnar inte helt. ligger mellan 3 o 4
Bomkia
2006-07-08
Fantastiskt stundtals - lysande skådespeleri och ett väldigt bra manus. 4++
riki-oh
2005-03-28
Känns bättre efter jag sett om några bitar igen.
il_genio
2005-02-17
Går att se på showtime nu för tiden