3.5

A Simple Life

Tao har jobbat för familjen Leung i över 60 år. Nu är Roger den enda som är kvar och allt förflyter som vanligt tills Ah Tao får en stroke. Roger börjar ta hand om sin före detta hemhjälp och vänskapen kvarstår trots att rollerna byts.

Originaltitel Tao jie
Regissör Ann Hui
Manus Susan Chan, Lee Yan-lam
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Andy Lau, Sammo Hung Kam-bo, Anthony Wong Chau-sang, Tsui Hark, Wang Fuli, Paul Chun, Qin Hailu, Deannie Yip

Zebulonm
2019-04-07
En väldigt fin berättelse....
pufred
2017-12-26
Verkligen fin. Deannie Ip är fantastisk. Så befriande att se en film som inte skyndar på, med värme, mänsklighet, vänlighet
BrutusBeefcake
2015-08-14
En otroligt fin film! Den startar perfekt och avslutas perfekt, sorgligt men ändå hjärtvärmande på samma gång där Ann Hui verkligen hittat den perfekta balansen och håller fötterna på jorden. Extra kul med scenen med Sammo Hung och Tsui Hark, log för mig själv då. (12-/15)
Redfield4ever
2013-09-21
Simpel, men väldigt fin. Deanie Ip är jättebra som Ah Toa.
Mekong
2013-04-14
Vackert, lite sorgligt och samtidigt hjärtevärmande. Handligen är ju inte speciellt svår, filmen flyter liksom bara på ändå. Och det blir möjligen lite väl långsamt till tider.
JimCarrey
2012-11-13
Sockersöt
Le_Flow
2012-08-19
Stämningsfull men utdragen. Ack, så utdragen..
Sznax
2011-11-11
Oerhört trivsam och mysig film. Samspelet mellan huvudpersonerna är helt underbart, både Yip och Lau är underbara. I början tror man att filmen skall vara mer dyster än vad den är, vilket gör det bara bättre mot slutet när det visar sig att så inte är fallet. Alla karaktärerna är bra och filmen är oerhört bra ihopsatt. Kanske blir den aningen överlång mot slutet, vilket är väldigt synd (men alltför vanligt tyvärr). Betyg 7.4