3.8

En enda man

Filmen utspelar sig i Los Angeles 1962, under kulmen av Kubakrisen, och är berättelsen om George Falconer, en brittisk collegelärare som kämpar för att finna meningen med livet efter att Jim, hans partner sedan lång tid tillbaka, gått bort. George lever i det förflutna och har svårt att tro på framtiden och vi får följa honom under en dag i livet, en dag då möten och en serie händelser leder till att han måste bestämma sig för om han tycker att det faktiskt finns någon mening med livet.

Originaltitel A Single Man
Regissör Tom Ford
Manus Tom Ford, David Scearce
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Colin Firth, Julianne Moore, Nicholas Hoult, Matthew Goode, Jon Kortajarena, Paulette Lamori, Ryan Simpkins, Ginnifer Goodwin, Teddy Sears, Paul Butler, Aaron Sanders, Lee Pace, Adam Shapiro, Keri Lynn Pratt

Skapad 2019-10-11 av niklasringdahl
Att förlora en närstående, en partner, kan vara det mest chockartade som går att uppleva. Sorgen blir ett våt filt som tynger ner och trycker ut en lång utandning. Om du dessutom tillhör en osy...   Läs mer »

Zarquon
2018-05-28
Långsam, melankolisk, och grymt bra foto.
Jamesa
2017-11-22
No-sir-rie. Kändes dessutom lite skitnödig.
2017-10-23
abnormal
2017-10-15
Vacker och välspelad film som griper tag.
RustyFilm
2016-12-09
60-tals miljöerna (alla detaljer rätt) är helt fantastiska, mycket vackert. Härligt foto. Men tyvärr så tycker jag att historien som berättas med dessa fina bilder är inskränkt och charmlös
Ful_fisk
2015-05-14
Riktigt bra film. Blev ganska tagen direkt i första scenen. Lite förutsägbar och typiskt dramaturgisk, men det fungerar bra ändå tack vare det fina hantverket. Bra skådespeleri framför allt av Colin Firth, men givetvis Julianne Moore också.
Raimo_1985
2015-05-05
Jag måste säga att jag var skeptisk, varför skulle den här vara så bra nu då... Men det var den. Ett sorgligt drama som fick mig att tänka ett varv extra på vad som är allra viktigast här i livet.
Bomaniac
2015-04-06
Snygg, men ack så tråkig. Storyn motsvarade det som står på konvolutet.
teddybjorntjej
2015-03-29
Jag tycker att det var en okej film men en snurrig början och jag hade väntat mig ett annat slut pga vad som hände.
cruze
2015-03-28
Gav den 40 minuter. Ointressant, långsam och ointressant. Kommer nog inte se klart den.