3.2

A United Kingdom

Prins Seretse Khama av Botswana orsakar en internationell kontrovers när han gifter sig med en vit kvinna från London under det sena 1940-talet.

Originaltitel A United Kingdom
Regissör Amma Asante
Manus Guy Hibbert
Genre 2010-tal, Biografi, Drama, Romantik
Skådespelare David Oyelowo, Rosamund Pike, Tom Felton, Jack Davenport, Laura Carmichael, Terry Pheto, Jessica Oyelowo, Vusi Kunene, Nicholas Lyndhurst, Arnold Oceng, Anastasia Hille, Charlotte Hope, Theo Landey, Abena Ayivor, Jack Lowden, Zackary Momoh

abnormal
2019-10-22
Det är den fantastiska historien om paret som bygger filmen, som i sig tyvärr faller lite platt. Hade gärna sett en ensäsongsserie på denna historia med lite bättre skådespel.
okidoki
2018-07-26
Intressant.
asasae
2017-09-10
Sevärd, vacker, intressant och fint filmad. Fin kärlekshistoria och baserad på en sann händelse vilket alltid är intressant.
myslas
2017-08-28
Ett mycket gott hantverk även om det ibland blir väl tillrättalagt och klichéartat. Det är hur som helst en intressant historia som jag i min ignorans kring imperialism och afrikansk historia inte kände till tidigare.
Pelli
2017-08-05
En story som förtjänar en bättre film.
StureStenhög
2017-06-17
Det här var en väldigt intressant historia som jag överhuvudtaget inte hade hört talas om tidigare, och även om det säkerligen går att göra en bättre film av den än denna, så höll den mig fullt engagerad hela vägen. Filmen är väl helt enkelt bättre på att berätta historien än att få den att kännas levande. Det slår aldrig några gnistor om kärleksparet och att båda skådespelarna är för gamla för sina roller drar ner trovärdigheten. Men jag uppskattar att de inser att det är den politiska situationen som gör just den här historien så unik, och att fokus därmed ligger där. De lyckas också skapa förståelse för varför mindre romantiskt och idealistiskt lagda människor runt omkring dem inte direkt är sprudlande glada över deras kärlek. Filmskaparna kan dock inte låta bli att skapa karikatyrer över konservativa britter, även om det ska sägas att det för med sig ett visst underhållningsvärde. Men det finns många fällor en sådan här film kan falla in i, så jag är på det stora hela glad över att den blev så pass bra som den blev
haajen
2017-03-26
Vansinnigt banal och tillrättalagt MEN historien är så pass intressant att man står ut med det undermåliga hantverket, vill veta mer om Botswanas historia nu.
Zipper
2017-03-25
Välgjord och intressant, men jag saknar liksom choklatchip lite kemi. Man upphör aldrig att äcklas över imperialismen.
choklatchip
2017-03-19
Även om personkemin inte var hundra procent mellan huvudkaraktärerna då båda är lite för försiktiga i sitt sätt att uttrycka känslor så funkade den fint. Politiken och rasismen som genomsyrade samhället var glasklar samtidigt som ingenting porträtterades ensidigt eller enkelt. Bra skildring av en för mig inte känd historisk händelse.