3.2

En vit, vit dag

I en avlägsen isländsk stad börjar en polischef som inte är i tjänst att misstänka en man för att haft en affär med hans hustru, som nyligen dog i en bilolycka. Han blir alltmer besatt av att finna sanningen och utsätter både sig själv och de han håller av för en fara. En berättelse om sorg, hämnd och ovillkorlig kärlek.

Originaltitel Hvítur, Hvítur Dagur
Alternativ titel A White, White Day
Regissör Hlynur Palmason
Manus Hlynur Palmason
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Ingvar Eggert Sigurðsson, Ída Mekkín Hlynsdóttir, Hilmir Snær Guðnason, Sara Dögg Ásgeirsdóttir, Björn Ingi Hilmarsson, Elma Stefania Agustsdottir, Haraldur Stefansson, Laufey Elíasdóttir, Sigurður Sigurjónsson, Arnmundur Ernst Björnsson

StureStenhög
2020-05-17
Det känns kanske lite slött att avfärda en film som pretentiös, men om jag inte gör det här, så vet jag inte när jag ska göra det. En simpel story, tom på innehåll, och en regissör som hela tiden vill sätta sig själv i centrum. Det var först efteråt som jag såg att det var samma skojare som gjorde Vinterbröder, men jag kände precis samma sak när jag såg den, så det var helt logiskt. Ibland undrar jag nästan om jag tittar på en parodi på en konstfilm. Det är trots allt en sak att ha konstnärliga ambitioner, och en helt annan att vara värdelös på att realisera dem. Försöket att göra satir på psykologer är dessutom genomtrött. Med det sagt är det här åtminstone bättre än Vinterbröder. Det finns ändå lite potential i det man försöker berätta, och skildringen av relationen mellan morfar och barnbarn är väldigt övertygande, inte minst tack vare en ovanligt bra barnskådis. Regissörens dotter tydligen, så jag antar att hon är den talangfulla i familjen
myslas
2020-02-13
Nja, det här var rejält överskattat. Puttar på i sakta mak utan att särskilt mycket intressant inträffar. Inte dåligt men det känns som om jag sett många filmer med samma teman som är betydligt bättre. Den här kommer förmodligen att vara bortglömd ganska snart.
Rymdis
2020-02-08
Filmen berättas väldigt effektivt i bilder mer än i ord, om en man som har svårt att hantera sorgen efter sin döda fru och blir besatt av att ta reda på om hon haft en kärleksaffär innan hon dog. Flera av skådespelarna är väldigt bra, inte minst barnbarnet. Detta är normalt sett inte min typ av film, men jag gillade den ändå.