3.6

About Elly

Efter att ha spenderat många år i Tyskland återvänder Ahmad till sitt Iran på en semestertripp. En vän från studenttiden ordnar en tredagarsutflykt till kaspiska havet tillsammans med ett par vänner. Med i sällskapet finns Sepideh som i sin tur tagit med sig Elly för att para ihop henne med Ahmad.

Originaltitel Darbareye Elly
Regissör Asghar Farhadi
Manus Asghar Farhadi
Genre Thriller, Mysterium, Drama, 2000-tal
Skådespelare Golshifteh Farahani, Taraneh Alidoosti, Shahab Hosseini, Merila Zare'i, Mani Haghighi, Payman Maadi, Ra'na Azadivar, Ahmad Mehranfar, Saber Abar

atroxa
2020-04-18
Stark film, men allt som har med ära att göra kan jag knappast relatera till.
Robkiller
2017-12-19
Iranskt drama. Ungefär lika meningslös som de här filmerna brukar vara.
Petterror
2017-02-27
Sett dom 4 första av Farhadi's filmer och det här var den bästa hittills. Stark 3:a och ser fram emot att se mer.
StureStenhög
2016-04-18
Jag visste ingenting om handlingen på förhand när jag såg den här, och jag tror att den ses bäst så, jag försöker därför undvika detaljer i den här hyllningen. Det finns så mycket intressant här både i det stora och det lilla. Gruppsykologi, lögner, människors ageranden, och vilka konsekvenser allt detta kan få. Det hela rullas upp på ett sätt som känns både genomtänkt och otvunget på samma gång. Själva historien är i slutändan ganska oviktig, allt handlar om karaktärerna, men den fungerar ändå väldigt bra för att skapa en nyfikenhet, man vill så gärna få hela bilden. Mycket av detta kan även sägas om Farhadis senare film Nader och Simin, men jag anser att den här är snäppet bättre. Innehållsmässigt är de nog ungefär lika intressanta, men den här fungerar bättre som film. En regissör att hålla ögonen på verkar han vara i vilket fall som helst
#54
2015-11-15
Stark.

2015-04-30
Den första halvtimmen är sedvanligt stark men jag tycker att Farhadi drar ut på intrigen i det längsta. Filmen kunde gärna ha kortats något, ältandet av konflikten blir lite repetitivt. Dessutom kändes "hemligheten" inte som något särskilt häpnadsväckande här i Väst men säkert desto kontroversiella i Iran. Men det fina skådespeleriet från samtliga medverkande och de välutvecklade karaktärsporträtten bibehåller mitt intresse trots allt.
filmfreak1
2015-04-29
Nog fan lite bättre än regissörens mest hyllade film. Vilken berättare han är ändå, denna Farhadi.
precineadd
2014-10-06
huga!! drabbande
Tonti
2012-12-16
Jävligt tight gjord och välspelad. Jag föredrar kanske första halvan innan det stora dramat inträder men även det är väl avvägt och dynamiskt. De relativt många karaktärerna hanteras på ett bra sätt och det mesta antyds snarare än att sägas rakt ut. Det som ändå höjer filmen är det intressanta berättarperspektivet som lämnar luckor varav flera hade varit "centrala" scener vilket skapar en intressant spänning mellan det man får se och det som utelämnas och antyds. Själva Ellys svanesång när hon flyger drake är en fantastiskt vacker scen som verkligen står ut genom att den för några sekunder tycks existera i en helt egen värld. Så även om det mer konventionellt dramatiska i andra halvan är mindre spännande så är det fortfarande en mycket skickligt iscensatt film som lyckas hålla intresset vid liv.
Sznax
2012-12-16
Riktigt bra tempo och nerv i filmen, vilket får tillskrivas Farhadi. På många sätt lik Nader & Simin men tack vare relationen mellan karaktärerna så blir den lite vassare. Vi lär snabbt känna alla karaktärerna (det brukar annars vara svårt att få ihop 8 karaktärer) och då kan filmen spela ut sig mycket enklare. Ovissheten som hela tiden finns ger en extra dimension. Betyg 7.9