2.9

Absolut gisslan

Gus är en otursförföljd inbrottstjuv som blir övergiven av sin kompanjon mitt i en stöt. Han tvingas därför ta ett gift par som gisslan. Vad han inte räknat med är att paret inte direkt är de perfekta personerna att ta som gisslan, utan har fullt upp av sina egna problem. Gus drivs snabbt till vansinne av deras gräl och tvingas snart agera som en medlare mellan de båda stridande parterna.

Originaltitel The Ref
Alternativ titel Hostile Hostages
Regissör Ted Demme
Manus Richard LaGravenese, Marie Weiss
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Kevin Spacey, Judy Davis, Denis Leary, Robert J Steinmiller Jr, Glynis Johns, Raymond J Barry, Richard Bright, Christine Baranski, Adam LeFevre, Phillip Nicoll, Ellie Raab, Bill Raymond, John Scurti, Jim Turner, Herbie Ade

ulpe01
2016-12-28
Ännu en film som läggs till som jultradition från och med nu. Riktigt roligt och Davis och Spacey är befriande elaka mot varandra.
schramm
2016-12-25
Årliga julkidnappningen slår till igen. Likt ett lätt fikonberoende blir det bara bättre med tiden. Slående likheter med verkligheten. Jag gillar´t
2014-11-09
Detta är något väldigt unik just därför att det är en perfekt genomförd dialogdriven komedi, vilket är extremt sällsynt. Denis Leary gör här en av sina bästa roller tycker jag, en roll som är skräddardydd just för honom. Detta är en hysterisk rolig och riktigt bra film! Se bara till skådespelarna, Denis Leary, Kevin Spacey och Judy Davis.
Lotso
2014-07-18
I sin helhet en väldigt rolig film som bjuder på mycket komedi i härlig julanda. Inte så mycket mer att säga mer än att jag rekommenderar denna verkligen då det är en väldigt rolig julfilm med bra skådespelare och intressanta karaktärer.
Dutch
2014-04-22
Överspelad och irriterande. Men ganska underhållande.
emilstjernholm
2013-12-01
Underhållande komedi med fint samspel mellan Leary-Davies-Spacey. Lustig representation av skandinaviskt julfirande.
ClintanTheKing
2013-08-17
På de flesta ställena en klockren och hysteriskt rolig komedi. Leary är filmens ljuspunkt och riktigt skön. Davis och Spacey kompletterar bra. Jag saknar ändå något för att den ska nå 4:an.
stenemo
2012-12-07
minns att jag gillade den som barn, så betygsätter den inte (för att inte påverka min scrobbling negativt), men jag ger den en 2a som bäst idag.
Murvel48
2011-12-27
Poänglös, övertydlig och överspelad historia. På gränsen till en etta.
ziferN
2011-11-04
Oerhört mysig, rolig och underhållande film från start till mål med två fantastiska guldkorn, Kevin Spacey och Denis Leary som är helt briljanta i sina roller. Perfekt film att se såhär innan julen och sen så landar betyget på en stark trea. Bra tidsfördriv!