2.8

Ad Astra

En ingenjör bestämmer sig för att ta reda på vad som egentligen hände med hans far, som 20 år tidigare gav sig ut på en expedition till Neptunus för att hitta intelligent liv.

Originaltitel Ad Astra
Regissör James Gray
Manus James Gray, Ethan Gross
Genre Drama, Thriller, Äventyr, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Brad Pitt, Tommy Lee Jones, Ruth Negga, Liv Tyler, Donald Sutherland, John Finn, Kimberly Elise, Lisa Gay Hamilton, John Ortiz, Greg Bryk, Loren Dean, Ravi Kapoor, Natasha Lyonne, Kimmy Shields, Alyson Reed, Donnie Keshawarz

skinnyskaller
2021-02-19
Jag ville verkligen tycka om den här mer. Eftersom den var så jäkla snygg, och eftersom den har en släng av den där (förvisso pretentiösa, men fortfarande fascinerande) "filosofiska" sci-fri-traditionen som återfinns i exempelvis 2001 och Solaris. Men tyvärr håller inte manuset riktigt måttet. Även om stämningen finns där, blir karaktärerna alldeles för platta. Kvar blir en urvattnad och i ärlighetens namn ganska oorginell sci-fi-variant av Apocalypse Now fast med karaktärer som man har svårt att känna starkt för. Dock sevärd inte minst för de visuella bitarna, storduk istället för laptop hade kunnat höja betyget.
Andreas_
2020-11-08
ojoj så dåligt, en av 2019 sämsta filmer om man tänker på alla brister och det kassa manuset men den får ändå en stark 2:a endast för att det är en riktigt vacker film, riktigt snyggt filmad men ack så tråkigt och en medioker Brad Pitt och en för gammal och färdig Tommy Lee Jones, han borde verkligen pensionera sig nu...hans glansdagar från Jagad är som bortblåst...James Gray brukar kunna göra rätt bra lågmälda drama filmer men detta är ju bara patetiskt, förvänta dig inte en spännande eller underhållande sci-fi utan mer ett fånigt drama i rymden med pirater på månen, manluckor på mars, simning i rymddräkt, klättra uppför stegar med rymddräkt på 10 sek och köttätande babianer i rymden...nästan som man inte vet om man ska skratta eller gråta men det blir nåt däremellan...så detta rekommenderar jag endast om något ovan lät spännande, som sagt, inte ens Brad Pitt är bra och man får ingen medkänsla för någon av karaktärerna...jag tipsar om att se eller se om The Martian som är en hundra gånger bättre sci-fi drama än detta dravel och t.o.m star trek har mer verklighetstrogna händelser än denna, men för all del, gillar man snyggt visuella filmer så ska man helt klart se denna, för snyggt filmad är den verkligen.
fredrikj
2020-09-20
Flortunn handling som inte hänger ihop: ✓, påklistrat sentimental relation som inte är relevant för handlingen: ✓, omotiverade actionscener: ✓, billiga ursäkter till scener för att fläka ut trist rymd-CGI: ✓, amerikansk världsbild om det ensamma geniet/superhjälten som förändrar världen: ✓, pretentiösa monologer som försöker lappa över det tunna innehållet: ✓
Christofer
2020-08-20
2020-06-14: Första halvan byggde upp en förväntan på nånting som föll rätt platt under andra halvan. Ett gigantiskt antiklimax av sällan skådat slag om du frågar mig. Endast den grymt spännande första halvan räddar betyget.
andmoreagain
2020-08-16
Tyckte den här hade ett exemplariskt bra tempo och sug... det hela kändes som en fyra innan "finalen". Verkar ha fått ett oförtjänt dåligt rykte även om det inte är Solaris/ År 2001-nivå...
karlmats
2020-07-16
Väldigt snyggt och filosofiskt. Det är också väldigt långsamt och det känns som att James Gray har fått göra precis den film han velat göra utan att böja sig för studionissarna vilket är en kul känsla att få när man ser en film. Brad Pitt är fenomenalt bra och hans voiceover-monologer fungerar finfint. Samtidigt är det kanske nästan på gränsen till för långsamt ibland, jag tror man hade kunnat klippa bort vissa delar och lägga till andra för att få ett lite mer varierat tempo. Å andra sidan tyckte jag ju samma sak om 2001 så det kanske är mig det är fel på. Jag gillar hur månen har kommersialiserats och fått dit en Subway och jaktscenerna skapar lite välbehövlig nerv. Jag var ganska trött mot slutet när jag såg den så jag vet inte hur mycket det spelar in, men hade jag hållit humöret uppe lika bra andra halvan som den första så är det möjligt att jag hade sneglat uppåt. Nu landar det på en 3a, men jag vill se mer från Gray, han känns spännande ändå.
Zok
2020-07-14
Gillade denna, klar överraskning.
Sodastream
2020-06-20
Vilket pretentiöst magplask. Kejsarens nya kläder. Se Solaris av Tarkovskij istället.
coastaltown
2020-05-11
hoyte van hoytema briljerar som vanligt, men karaktärerna är alldeles för religiösa för min smak
BarryHero
2020-05-01
Fantatistiska rymdscener i en sci-fi-film som absolut lanserar ett gäng intressanta idéer, bl.a. hur månresorna sker och rymdpiraterna. Första timmen är stark medan den tappar lite i en andra halva där inte särskilt mycket händer vad det gäller storyn. I slutändan hade man hoppats på och väntat sig mer trots alla högklassiga rymdscener.