3.3

Adam

Adam, en ensam man med Aspergers syndrom, inleder ett förhållande med sin granne Beth som bor en våning ovanför honom. Adam sörjer fortfarande sin bortgångna far och hans funktionsnedsättning gör att han har svårt att interagera med andra människor.

Originaltitel Adam
Regissör Max Mayer
Manus Max Mayer
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Hugh Dancy, Rose Byrne, Peter Gallagher, Amy Irving, Frankie Faison, Mark Linn-Baker, Haviland Morris, Adam LeFevre, Mike Hodge, Peter O'Hara, John Rothman

Skapad 2019-12-12 av Henko
Max Mayer är regissören som 11 år efter sin debutfilm Better Living, år 2009 tog sig an sitt andra projekt i ordningen, Adam. Han har i övrigt regisserat 3 TV-serier i Vita Huset, Alias och Firma...   Läs mer »

RunRiot
2017-05-01
Jag stämmer inte alls in i hyllningskören. Den är visserligen välspelad och har en viss mysfaktor, men handlingen är nästintill obefintlig och Adam framstår mest som en mänsklig robot. Den spär snarare på fördomar om asperger än krossar dem och ger en extremt ensidig bild av vad det innebär. Fokus ligger självklart på hur jobbigt det blir för alla runt omkring. Jag undrar verkligen vad syftet var att göra den här filmen, för det känns mest som att de vill poängtera att aspies och NT inte passar ihop. Riktigt lökigt!
dafreakish
2017-02-23
Stundtals gripande och stundtals ganska platt historia om osannolik kärlek som ändå ter sig logisk. Byrne är alltid charmig och bär denna lågmälda berättelse. Fast för mig som jobbar med barn med Aspberger är inte allt helt trovärdigt.
Sodastream
2016-10-27
Fick en fullständig gråtattack av den här dialogen: "Can you give me a hug?" "Yes." "Adam, I want you to give me a hug". Så träffsäkert och fint.
Sodastream
2016-10-27
Jag blir så imponerad av Hugh Dancy. Hans skådespel i den här filmen är verkligen mesmeriserande.
asasae
2016-09-17
Trevlig eftermiddagsfilm, men ingen direkt lovestory eftersom rätt känslor inte fanns...
zeke_karlsson
2016-07-30
Gillade den starkt, mest Adams karaktär dock..
snyltare
2016-06-26
Nja. Inte särskilt minnesvärd.
2016-03-09
Helt okej men det är liksom inget som sticker ut, trotts att det hade gått å göra så mycket mer.
Sunken25
2016-01-05
En av mina favorit indiefilmer. Den har något som jag inte kan sätta fingret på, men jag gillar det. Hugh Dancy är en mycket bra skådespelare dessutom, så denna kan rekommenderas. 7.3/10
2015-08-11
Jag tycker att tjejen känns sympatisk för det mesta. Vid ett tillfälle upplever jag dock att hon fattar beslut enbart beroende på killens diagnos. Alltså att hon hade handlat helt annorlunda om killen varit densamma men inte haft en diagnos. Den diskrimineringen stör mig. Filmmakarna tycker uppenbarligen att det är frid och fröjd så länge han inte får veta om att han blivit diskriminerad. Som någon påtalat är det annars en ganska smörig film. För mig är det därför ingen perfekt eller typisk trea, utan en tvåa.