Aelita

En sovjetisk ingenjör bygger en rymdfarkost för att åka till Mars. I hans drömmar finns där en drottning, Aelita, som han blivit förälskad i.

Originaltitel Aelita
Alternativ titel Aelita: Queen of Mars
Regissör Jakov Protazanov
Manus Aleksej Fajko, Aleksej Tolstoj, Fjodor Otsep
Genre Science Fiction, Stumfilm, Fantasy, Äventyr, 20-tal
Skådespelare Julija Solntseva, Igor Iljinskij, Vera Orlova, Vera Kuindzhi, Pavel Pol, Nikolaj Batalov, Nikolaj Tsereteli

idd
2020-04-16
Bitvis bra å bitvis rätt kass. Oerhört spretig film som inte vet vart den ska ta vägen.
JD
2018-11-02
Milt vansinnig blandning av romantisk komedi, svartsjukemelodram, buskis, Sovjetpropaganda och futuristisk science fiction. Det har sagts att filmen speglar förvirringen i Sovjet efter Lenins död. Revolutionen är bara en dröm och allt ett skämt.
Asmorod
2017-06-06
När en film är såhär tråkig spelar det verkligen ingen roll hur revolutionerande den var eller hur snygg den är.
AlbinWesley
2014-09-17
Kortfattat: Mars > Moskva. Långfattat: scenografin på mars är helt makalös, klår det mesta jag sett. Skulle verkligen så otroligt gärna vilja gå omkring där, bo där, vansinnigt vackert. Moskva-biten är onekligen inte lika förtjusande, främst för att det blir lite onödigt mycket, lite onödigt rörigt. Att inte all fokus ligger på att visa den underbara andra världen de besöker, känns så märkligt. Nåja, spektakulär uppvisning av stor designkonst om inte annat. Rätt stark trea.
Fäktaren
2012-12-20
inte lika bra som dankarnas Himmelskibet från 1918 men som så många påpekat så håller jag med om att scenografin föreställande Mars var riktigt bra.
Alreadyrick
2011-11-29
Som sagt, scenografin på mars är det bästa, riktigt bra. Denna film känns mer tysk i stilen än sovjetisk. Dock är det svårt att förstå handlingen, man visste inte riktigt när huvudpersonen drömde och inte, dessutom verkade översättningen vara rätt dålig både på svenska och engelska. Dock en helt klart sevärd film.
Taliah
2011-09-14
Den här blev bara mer och mer absurd för varje vändning. Men sjukt underhållande!
Astrojacob
2010-07-08
Förvirrande första halvtimman med flera bihandlingar. Både modigt extremtänk a la Lady Gaga och arbetarklassromantik med politiska toner, men det gör inget. Makalös mix med cool twist som man bara måste fascineras av. Svag men ändå cool Fyra.
NtoNW
2010-05-08
En film som man inte lätt kan genrebestämma: är det en futuristisk science-fiction, ett kärleksdrama eller en komedi. Allt mynnar så småningom ut i en rysk politisk propagandafilm. Och faktiskt en ganska charmig film, men något svårförståelig.
Rune2000
2009-09-13
Jag blev något besviken på filmen men egentligen är det filmens marknadsföring som var anledningen till det hela. "Aelita" klassas som en sovjetisk science fiction stumfilm. Vilket stämmer till ca 30% då filmens huvudsakliga intrig utspelar sig i Moskva. Ändå var det rätt så spännande att se en tidig sovjetisk film (före Eisenstein, Pudovkin och Dovzhenko) med fantastisk produktion.