2.5

Aeon Flux

Denna sci-fi-action utspelar sig 400 år in i framtiden, i en värld där merparten av mänskligheten utrotats av sjukdomar. Det enda som är kvar är den välskyddade staden Bregna, styrd av en samling vetenskapsmän. Filmen fokuserar på Aeon Flux, en medlem av upprorsrörelsen Monican. När Monican, ledd av The Handler, skickar ut Aeon med uppdraget att döda Trevor Goodchild, stadens ledare, finner hon en värld fylld med hemligheter.

Originaltitel Æon Flux
Alternativ titel ÆonFlux, AeonFlux
Regissör Karyn Kusama
Manus Phil Hay, Matt Manfredi
Genre Action, Äventyr, Thriller, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Charlize Theron, Sophie Okonedo, Marton Csokas, Jonny Lee Miller, Frances McDormand, Pete Postlethwaite, Amelia Warner, Caroline Chikezie, Nikolai Kinski, Paterson Joseph, Yangzom Brauen, Maverick Quek, Ralph Herforth, Megan Gay, Aoibheann O'Hara

Skapad 2019-09-26 av bmo
Jag ska innan jag ens påbörjar denna recension erkänna på en gång att jag både är svag för framtidsfilmer samt Charlize Theron. Det såg med andra ord väldigt lovande ut innan jag satte mig f...   Läs mer »

2017-10-22
CinemaStrange
2015-09-06
Skulle inte säga att det var något jag fasna för, skulle nog välja doomsday framför denna av de "framtidsfilmer" jag sett.
janne
2015-03-01
Jag ger filmen en svag trea.
Zipper
2015-02-27
Helt okej, lite lösryckt emellanåt men annars så. Mitt 2800:e betyg!
2014-11-28
Kan bara instämma i FoppA:s kommentar om att detta minst sagt är rörigt men jag vill dessutom dra det ett steg längre och säga att detta är helt ointressant. Det var väldigt svårt att hitta något som höll intresset uppe. I början gick det bra att koncentrerar sig på vackra Charlize Theron men förvånansvärt nog tröttnar man på det. Dåligt hantverk!
AlbinWesley
2014-06-29
Aäe måttligt imponerad alltså. Det är lite platt helt enkelt alltså. Tycker inte den ser särskilt kul ut, tycker inte idén är särskilt kul. Men ok.
karlmats
2013-08-20
Urk, var det sånt här man gillade när man växte upp? Ännu en 4a som förvandlas till aska och förpassas på den bruna dynghögen. Hollywoodlukten doftar likt svavel och flörtar onekligen med de mörka makterna, den här gången gick man bet och förlorade kampen om kapitalet vilket glädjer mig. Regin är urusel, berättartekniken något av det sämsta jag sett och sättet de konstant slänger in nya gadgets för att vara coola istället för att satsa på lite kontinuitet eller intelligens gör att jag tappar intresse för detta redan innan första kvarten är till ända. Allt ska förklaras för publiken, allt ska vara svart eller vitt, förutsägbarheten är lika förutsägbar som Therons klädsel. Nej, det här är inte film, det här är bröd och skådespel för att hålla folket i schack, precis som den s.k. handlingen omedvetet förmedlar. Inget annat betyg kan komma på fråga när röken väl lagt sig.
RichardEk
2013-07-21
Bra sf-action men inte mycket mer än så. Trots en stor budget (i linje med 'Matrix') finns det något lågbudgetaktigt över filmen. Det estetiserade våldet är stundtals underhållande om än inte banbrytande, och det finns en berättelse som driver handlingen framåt, även om det är en berättelse som återkommer ofta i SF. Inom genren skulle jag snarare rekommendera 'V för vendetta' och 'Equilibrium', filmer med mer substans och bättre action. 'Aeon Flux' är underhållande för stunden, men inte mer än så.
leothar
2013-07-19
Visst, den gick ifrån serien på en hel del detaljer men som helhet tycker jag ändå att den följde originalet bra. Miljöerna är helt fantastiska.
skaman
2013-06-29
Största behållningen ett "Willhelm Scream" men anledningen till att jag ens märkte det var ju att den var så seg och förutsägbar så jag hade tid för annat...