3.5

Affären Cicero

Spionhistoria om den ökände spionen Cicero som arbetade på brittiska ambassaden i Istanbul och sålde topphemliga dokument till tyskarna under andra Världskriget.

Originaltitel 5 Fingers
Regissör Joseph L Mankiewicz
Manus Joseph L Mankiewicz, Michael Wilson (I)
Genre Drama, Thriller, 50-tal
Skådespelare James Mason, Danielle Darrieux, Michael Rennie, Walter Hampden, Oskar Karlweis, Herbert Berghof, Ben Astar, John Wengraf, Roger Plowden

Astrojacob
2016-11-01
Underbar översättning. Gammal fin spionhistoria. Rejält hantverk. Stabil Noir-Fyra.
KimEkberg
2015-06-24
tycker inte mason får mejsona sig tillräckligt, även om slutet förvisso är ganska episkt. en torftig film.
AlbinWesley
2014-11-15
Just som förväntat, ett smärre mästerverk. Intrigen görs fenomenalt bra, helt enkelt.
Sznax
2014-03-02
Mason gör det mesta av filmen (med god hjälp av Darrieux). Annars lite för mycket återberättande av en intressant historia. Fina utomhusmiljöer men extremt studioskapade inomhus. Betyg 6.0
Raimo_1985
2014-03-01
Rolig, spännande men lite rörig. Jättebra skådespelare!
Tonti
2014-02-25
Spännande och medryckande men jag tycker att den rent estetiskt är ganska tråkig. Slutscenen är ett måste för alla James Mason-älskare. Vilket nog för övrigt hela filmen är.
Dutch
2013-09-24
Fantastiskt bra spionrulle, kanske den bästa ever.
foppa99
2012-09-05
det e inte många 2a V.kriget-filmer/spionfilmer jag sett som e bättre än denna
diskborste
2010-10-07
Jag vill prata som James Mason pratar!
TimBuckley
2009-10-14
(rek 4a) Riktigt bra! En till fullo verklighetsbaserad historia med andra världskriget som ram där nazister, gestapo, britter och spioner alla söker och söker bevara hemligheter. Och James Mason är underbar även här, även om "Rommel" nog förblir hans starkaste rollporträtt. Älskar dessa spionhistorier & dubbelt fascinerande är det faktum att filmens verklighet utspelades ynka 7 år innan denna film spelades in! Hela vägen når den däremot inte då den helt enkelt är för rak i sitt filmiska hantverk. Men historian engagerar och ljudet som får det att kännas som om man stod under ett paraply i ett väldigt lätt fallande duggregn är underbart! 4a.